Testade elcyklar när Gatubolaget höll öppet hus

En laddning räcker från Gårdsten till stan men inte hela vägen hem igen.
En laddning räcker från Gårdsten till stan men inte hela vägen hem igen.

Lätta elfordon var lite av ett tema när Gatubolaget höll öppethus igår. Jag var där och trampade både lådcykel med elassistans och körde Zbee. De vanliga elcyklarna skippade jag eftersom jag har min Brompton. Att transportera mig själv behöver jag ingen hjälp med men däremot kan det vara gott att ha lite elektrifiering när jag kör mycket fotoutrustning.

Att bara ha med en kamera och några objektiv funkar bra i cykelväskan och kopplar jag på kärran får jag lätt med mig ett par studioblixtar också. Längre turer kan bli lite jobbiga men det är också räckvidden som är elcyklarnas begränsning. Runt 25 km klarar de cyklar Gatubolaget visade upp. Det räcker inte riktigt hela vägen hem igen om jag tar en tur från Gårdsten till centrala Göteborg och inte hinner ladda under tiden jobbet pågår. Nu är det väldigt platt förutom sista biten hem. Det skulle förvisso gå att cykla utan elhjälp första biten. Dessutom finns det säkert andra modeller med bättre räckvidd.

Däremot händer det att jag har fler ärenden än bara i centrala Göteborg. I går var ett gott exempel. Först cyklade jag Gårdsten–Drottninggatan sedan ut till Scandinavian Photo i Mölndal för att lämna in en fotoväska på lagning. Därefter ut till Gatubolaget strax nedanför Göta Älvbron på Hisingssidan. Som lite omväxling cyklade jag längs E6 och sedan över Angeredsbron hem. Totalt 42–45 km och ganska osäkert om jag skulle hinna eller kunna ladda vid de olika stoppen. Kunde man ha en solcell på luckan på lådan som man kan ladda batteriet eller annan utrustning med vore det en annan femma.

Zbee har en räckvidd på 50 km men för egen del skulle jag använda den så sällan och eftersom prislappen närmar sig sexsiffriga belopp är elbilspoolen i Gårdsten som jag redan använder ett bättre alternativ vid längre och tyngre transporter.

Läs alla mina inlägg om Foto, el, cykel och Gårdsten. Liknande inlägg:

1. Lätt värt att trampa en och en halv mil för 200 fotopapper

2. Hopfällbar cykel och kollektivtrafik perfekt kombination

3. Elektrifierad cykel laddar all min elektronik

4. En dryg mil enkel väg med två blixtaggregat på cykelkärran

5. Gårdstenscyklisten del 3: hämta spegel och hatthylla med cykelkärra

3 Comments

Lägg till →

  1. Min uppfattning och erfarenhet är just den att vänstermänniskor mer än gärna och med en betydligt större framtoning ”spänner” med sina dyra märkesprodukter inom de flesta områden. Dyra systemkameror med flera objektiv , dyra cyklar av gärna lite ”udda” varumärken etc.

    Precis som de som vill verka inne och trendiga ”outar” att de minsann köper dyra ekologiska juicer mm. där ytan är allt och innehållet av sekundär betydelse.

    Kan kanske bero på någon sorts psykologisk behovskompensation .. ?

  2. Ja, men det är ju bara bra att du hela tiden håller på och ”name-droppar” de dyra men säkert mycket ”trändiga och inne” varumärken du uppskattar..😉

    • Jöran Fagerlund 30 april 2014 — 21:31

      Ja, om man diskuterar utrustning är det lätt hänt att man nämner den utrustning man pratar om. Det kanske stör dig att vi företagare pratar om våra verktyg. Hade det varit namedropping jag ägnade mig åt hade jag nämnt namnet på t.ex. kameraväskan jag lämnade in för reparation. Nu saknade det relevans. Kanske blir det aktuellt att skriva om senare men nu agerar de bara som vilken anständig tillverkare som levererat en väska med en dålig dragkedja birde agera: ta in den för reparation utan mankemang. I dessa tider kanske tillverkaren Billingham förtjänar en eloge.

Kommentera

