Idel glada miner när Vänsterpartiet besökte Agnesbergs folkhögskola

Vid fikat efter presentationen var stämningen uppsluppen.
Vid fikat efter presentationen var stämningen uppsluppen.

Den romska folkhögskolan ligger inte längre i Agnesberg även om den fortfarande heter Agnesbergs Folkhögskola. De växte ur lokalerna, jag dagligen cyklar förbi, och flyttade till Bergsjön 2011. Med dagens regn hade det varit behagligare att cykla till Agnesberg än till Bergsjön. Under presentationen pratade jag om EU-valets viktigaste frågor och vikten av att utnyttja sin rätt gå och rösta.

Två dagar i år kommer alla att ha lika mycket att säga till om: 25 maj och 14 september. Sedan kommer höginkomsttagare har större möjligheter att påverka sina liv än vi låginkomsttagare, varje dag, i fyra år. I min valkrets,  Gårdsten södra, var valdeltagandet 24 procent i EU-valet 2009. Valkretsarna med det högsta valdeltagandet hittar vi i Askim, Örgryte och Älvsborg. Överklassen använder alla möjligheter att bevaka sina intressen, även rösträtten.

Därför är det så viktigt att även arbetarklassen utnyttjar sin rösträtt. Naturligtvis var mitt huvuduppgift idag att övertyga deltagarna att rösta på Vänsterpartiet. Men om någon efter att ha lyssnat på mig idag bestämmer sig för att inte strunta i att rösta men att rösta på Moderaterna i stället är det ett nederlag för mig och Vänsterpartiet men en framgång för demokratin.

Tråkigt nog är det bara Socialdemokraterna och Centerpartiet som förutom Vänsterpartiet har bemödat sig att besvara inbjudan och komma till Agnesbergs Folkhögskola. Vi partier får mängder av inbjudningar och vi kan kanske inte komma på alla utan måste prioritera. Speciellt för ett mindre parti som Vänsterpartiet är det lätt hänt att det blir många inbjudningar som krockar och det kan bli svårt att hitta företrädare som kan närvara. Just därför prioriterar vi aktiviteter i våra förorter.

Senast jag besökte folkhögskolan låg den fortfarande i Agnesberg. Då var det främst för att träffa ledningen för att, tillsammans med Yvonne Palm och Marie Lindén, diskutera Vänsterpartiets motion om ett romskt kulturcenter. Den gången träffade vi inte så många elever. Därför var det extra skoj att göra det nu.

De frågor diskussionen kretsade kring idag var att välfärden inte är till salu, kvinnors rättigheter, fackliga rättigheter och klimatinvesteringar. Många tog emot flygblad efteråt och när jag hade hämtat min cykel på lärarrummet och passerade cafeterian möttes jag av idel leenden och positiva tillrop. Jag tolkar det som ett gott betyg.

Tre bilder till:

Läs alla mina inlägg om Bergsjön och Romer. Likande inlägg:

1. S och V firade 1 maj gemensamt i Bergsjön

2. När desperationen tränger sig på tränger borgerlighetens bruna förflutna fram i kallsvetten

3. Vänsterförslag om romskt kulturcenter väl förankrat

4. Gårdstenscyklisten del 3: hämta spegel och hatthylla med cykelkärra

5. Lyssna på Jens Holm (v) i p1 om hur valdeltagandet kan öka i EU-parlamentsvalet

Kommentera

