Vänstern i främsta ledet i protesterna mot Sverigedemokraternas rasism

Babak från distriktsstyrelsen.
Babak från distriktsstyrelsen.

Idag kommer Jimmie Åkesson, ledare för det rasistiska partiet Sverigedemokraterna, att hålla tal på Götaplatsen. Även om jag själv inte kan deltaga i protesterna på grund av egna valmöten i Angered, Gjällbo och Kviberg hoppas jag att många sluter upp och protesterar. Inte minst vänstern har en historisk uppgift att protestera mot fascism och rasism.

Vänstern har alltid gått i främsta ledet i kampen mot fascismen. Ofta i breda allianser med andra, ibland har vi varit ensamma. Tisdagens protester mot Björn Söder på drottningtorget var en bred och folklig manifestation. Flera företrädare för Vänsterpartiet och Ung Vänster var på plats.

I Göteborg verkar polisen ha förstått att yttrandefriheten gäller alla. Inte bara högavlönade riksdagsledamöter med en rasistisk agenda utan även alla vi som vill protestera mot deras rasism. Självklart skall Sverigedemokraterna få genomföra sina torgmöten. Det är, som jag skrivit tidigare, förkastligt att stoppa ett politiskt möte. Lika självklart skall vi få protestera.

Den insikten fanns inte hos rättsväsendet i Falun för 20 år sedan. Där dömdes jag till böter för att ha anordnat en motdemonstration när Sverigedemokraterna kom på besök. Det var en lugn och fredlig demonstration. Vi var tysta och stod på den plats polisen anvisade oss. Ändå åtalades och dömdes jag. Vi hade kunnat säga att vi bara hade gått förbi och stannat för att lyssna, att det inte var en organiserad motdemonstration. Det skulle dock ha varit osant och strategiskt. Hela idén var ju att visa att antirasisterna i Falun i allmänhet, och Ung Vänster i synnerhet, var välorganiserade. Naturligtvis var jag inte ensam organisatör, vi var många i en stark gemenskap. Samtidigt var det onödigt att fler skulle dömas och få böter. Därför tog jag ensamt på mig ansvaret för att ha organiserat motdemonstrationen.

Under rättegången hävdade jag, och jag hävdade fortfarande, att vi hade grundlagsskyddad rätt att protestera och att vi inte kunde dömas för något ordningsbrott eftersom vi ställde oss på den plats Polisen anvisade och inte ställde till bråk. ”Landsfiskalen” tyckte uppenbarligen annorlunda.

Nu är det nya tider Polisen i Göteborg förstår att vi har en lagstadgad rätt att protestera. Har du möjlighet tycker jag att du skall utnyttja den rättigheten på Götaplatsen kl. 13 i dag.

Fler bilder från protesterna på Drottningtorget i tisdags:

Läs alla mina inlägg om rasism, Sverigedemokraterna, antirasism och EU. Liknade inlägg:

1. Försvara mötesfriheten

2 .Göteborg protesterade mot Sverigedemokraternas Björn Söder

3. Bekämpa Sverigedemokraterna politiskt inte byråkratiskt

4. Kampanjen ”Håll ihop mot rasismen” besökte Frölunda torg

5. Jonas Sjöstedt mer aktuell än han önskat sig med Spanska brev

Kommentera

