Rekordstor regnbågsparad tågade längs Avenyn

Vänsterpartiet drog sitt strå till stacken för att göra årets regnbågsparad till den största hittills.
Vänsterpartiet drog sitt strå till stacken för att göra årets regnbågsparad till den största hittills.

Regnbågsparaden 2014 är den största hittills med 94 anmälda ekipage. Det är 27 fler än förra året. Det är inte bara paraden som har slagit rekord. Årets festival har haft fler besökare och man har lånat ut fler flaggor än någonsin tidigare. Man har lånat ut fler flaggor än tidigare. 

Den nyvalda EU-parlamentarikern Malin Björk (V) fick de största applåderna hittills i sin karriär när hon regnbågstalade i Trädgårdsföreningen i går. Det inlägget är också  hittills det mest delade av mina blogginlägg, vad jag kan minnas, på Facebook och Twitter. Över 2000 av gårdagens 3600 visningar kom via Facebook och ett hundratal via Twitter. Nu när dagens visningsstatistik kryper upp mot tusenstrecket är lejonparten Malins tal.

Ett lite mer dumdristigt personligt rekord kom sig av att jag hade med mig två kamerahus och lät dem rassla ordentligt. Seriebildstagning är fantastiskt när man fotograferar många människor. Alltid är det någon som blinkar. Att komma hem med närmare 1500 bilder innebär ju bara att jag fick ägna tid åt att slänga 1000 som är nästan identiska med en annan bild innan jag kunde börja välja ut de bästa. I fjol hade jag bara med min manuellt fokuserade Leica och tre objektiv jag bytte emellan. Det var smidigt på sitt sätt. Igår kunde jag jobba med fler objektiv och vinklar. Lite mer att bära på plats, betydligt mycket fler bilder att slänga när jag kom hem. Här är i alla fall 150 av dessa bilder från en fantastiskt fin regnbågsparad:

Läs alla mina inlägg om HBTQ, regnbågsparaden, fotografi och EOS 5D. Liknade inlägg:

1. Regnbågsparaden i gråskala

2. Malin Björk möttes av rungande applåder vid regnbågstal i Trädgårdsföreningen

3. Jonas Sjöstedt samtalade på West Pride och Hammarkullekarnevalen

4. Malin Björk, Håkan Eriksson och Bettan Andersson på West Pride om Vänsterpartiets HBTQ-politik

5. Regnbågspromenaden fyllde Avenyn

Kommentera

