Vänsterpartiets skattehöjning med en krona minskar utsläppen av koldioxid med 51 000 ton årligen.

Fullmäktige sammanträder med en av historiens värsta mördare utanför fönstret.
Fullmäktige sammanträder med en av historiens värsta mördare utanför fönstret.

Vänsterpartiets skattehöjning med en procentenhet, eller en skattekrona, som det kallas är den kraftfullaste klimatåtgärden i något av de budgetförslag fullmäktige debatterade idag. Genom att flytta en miljard kronor från miljöbelastande privat konsumtion till mindre miljöbelastande offentlig konsumtion kan vi minska utsläppen med 51 000 ton koldioxid.

Det är naturligtvis ytterst grova beräkningar. Samma beräkningar från Stockholm Environment Institute och Världsnaturfonden som jag använde i budgetdebatten 2012. En miljon kronor som läggs på privat konsumtion genererar i genomsnitt 70 ton koldioxid medan en miljon som läggs på offentlig konsumtion ”bara” genererar 19 ton koldioxid.

Lyssna på mitt första inlägg.

Lyssna på min första replik.

Lyssna på min andra replik.

Även i denna debatt vägrade borgerliga att svara på frågan om att LOV genererar mer bilresor precis som i debatten om äldreomsorgen och precis som i miljödebatten för ett år sedan. På ett år borde även en borgerlig fullmäktigeledamot hinna leta fram ett svar.

Uppdatering: Även Aron Mathiasson ställde  i trafikdebatten frågan till borgarna om det ökande transportarbetet till följd av LOV. För tredje gången idag vägrade de att svara.

Lyssna på mitt andra inlägg.

Eftersom de borgerliga inte föreslår någonting förutom frivilliga åtaganden och ett redan beslutat klimatprotokoll gjorde jag en återblick till mina inlägg från tidigare år:

2011 gjorde jag ett försök att få in en evidensbaserad politik och belyste klassklyftornas betydelse för miljöbelastningen. Det finns ett direkt samband mellan inkomst och miljöbelastning.

2012 belyste jag skattesänkningarnas miljökonsekvenser.

2013 testade jag de olika budgetarna gentemot Stockholm Environment Institutes beräkningar om planetära gränser. Vi rödgröna mötte samtliga nio utmaningar. De borgerliga inte en enda.

Fler bilder:

Alice Vernersson och Daniel Bernmar.
Alice Vernersson och Daniel Bernmar.
Fanborg i entrén till fullmäktigesalen.
Fanborg i entrén till fullmäktigesalen.

Läs alla mina inlägg om miljö, klimat, skatter och kommunfullmäktige.

2 Comments

Lägg till →

  1. Varför inte bara begränsa sig till att bestämma var gamla människor skall få bo och med vilka grannar på sin ålders höst?

    Varför inte ”bestämma” även helt och fullt ut vart alla andra människor skall bo, hur stort de ”får lov” att bo, i vilken butik de skall handla sin mat, vart de skall arbeta med någonstans och med vad

    ALLT så att transporterna, såväl offentliga som privata minimeras så mycket som möjligt.

    Det vore väl något att ”sträva efter” eller hur Jöran ?😉

    För enskilda människor har ju inte den kompetensen eller överblicken för att själva kunna fatta dessa beslut själva eller..😉

  2. Hur menar du då?
    ”.. miljöbelastande privat konsumtion till mindre miljöbelastande offentlig konsumtion..”

    Menar du enbart i Göteborg eller ?

    Lika stor ”miljöbelastning” blir det väl om jag dricker ett glas mjölk som jag bekostat via skatten som om jag betalat det med egna pengar…
    På samma sätt om min brödskiva betalas av kommunen som om jag betalat den själv.

    Eller om jag cyklar på min egen betalda cykel eller en subventionerad av kommunen..

    Nej Jöran! Ditt resonemang haltar betänkligt även om det ger möjlighet att dra på smilbanden åt dina ”tokroligheter”! 🙂

Kommentera

