Göteborg skärper de lokala miljökvalitetsmålen för partiklar

Sista kvällen i fullmäktige för min del. Foto: Christian Larsson.
Sista kvällen i fullmäktige för min del. Foto: Christian Larsson.

En av de saker jag är mest nöjd med under mina åtta år i kommunfullmäktige är de lokala miljökvalitetsmålen. Vi har redan kommit så långt att vi behöver nya mål för ”frisk luft” och ”levande skogar”.

Lyssna på mitt inlägg.

Här är diagrammet jag visade upp:

Partiklar_1

Mätningen är från stationen i Gårda och diagrammet är hämtat från årsrapporten för luftföroreningar från 2013.

Lyssna på min första replik till Martin Wannholt. Rapporten från vägverket jag nämner finns här. De tidigare frågorna ställdes i juni 2013, juni 2014 och september 2014.

Lyssna på min andra replik om bl.a. sex timmars arbetsdag.

Läs alla mina inlägg om miljöprogram, miljökvalitetsnormer och kommunfullmäktige i Göteborg.

2 Comments

Lägg till →

  1. Ligger verkligen detta inom kommunens intressesfär befogenheter och legala områden?
    Är detta något som kommunen skall lägga krut på att sätta upp ”egna lagar och regler” och är det något som bättre torde ske samordnat med andra

    • Jöran Fagerlund 10 oktober 2014 — 10:34

      Mål är inte samma sak som lagar och regler. Här försöker vi också närma oss WHO:s rekommendationer.

      EU:s regler är snarast satta efter vad som är realistiskt att nå i hela unionen snarare än vad som är en riktigt bra luft.

      Dessutom verkar det vara en ganska låg lokal politisk ambition att bara klara lagkraven.

Kommentera

