Nolltaxa vore perfekt marknadsföring på höstlovet

Bussbärgning i Angered centrum tidigare i år.
Bussbärgning i Angered centrum tidigare i år.

Många föreningar och offentliga institutioner erbjuder olika aktiviteter när skolbarnen har höstlov. Barnen skulle kunna lära medföljande föräldrar hur lätt det är att åka kollektivt. Nolltaxa vore en perfekt marknadsföring för kollektivtrafiken denna vecka.

Tempot är lite lägre på höstlovet aktiviteterna börjar inte supertidigt och det finns tid att planera sin resa och att testa nya resvägar och resemönster. Med nolltaxa skulle det bli enkelt att utforska staden, regionen och Västtrafiks linjenät.

Det är säkert en hel del  barnfamiljer som besöker regionen och Göteborg. Med nolltaxa skulle vi kunna locka fler. De kan ta sig hit med tåg och runt med kollektivtrafik.

Västtrafik har förvisso en kampanj för sina endygns och tredygnsbiljetter där man som vuxen får ta med sig tre barn. Det smäller dock inte lika högt. Det är inget nyhetsvärde direkt. Inget som media rapporterar om eller som sprids speciellt långt i sociala medier. Västtrafik får helt enkelt den spridning de betalar för. En veckas nolltaxsa skulle däremot vara en nyhet som skulle uppmärksammas. Ett PR-bygge och goodwill-bygge av rang. Vi får hopas att det blir verklighet på sportlovet eller påsklovet nästa år.

Läs alla mina inlägg om nolltaxa, kollektivtrafik och VGR. Liknande inlägg:

1. Nolltaxa ger 410 miljoner till välfärd i Göteborg

2. Läge att höja trängselskatten och regionskatten och införa nolltaxa?

3. Vänsterpartiet genomför nolltaxa i Kiruna, Avesta och Jokkmokk

4. Några möjliga vägar att stegvis införa nolltaxa i kollektivtrafiken

5. Eva Olofsson utsedd till regionråd och Jan Alexandersson till ersättare i regionstyrelsen

Om inlägget

Politik, PR

2 Comments

Lägg till →

  1. En nolltaxa i K-trafiken är INTE någonting att sträva efter!

    Redan idag råder det indirekt ”nolltaxa” för stora delar av de resande. Skolungdomar upp till 19 år får ju i Gbg fria resor OAVSETT om de har 50 m eller 35 km till skolan eller annan utbildning.

    Pensionärer har också ”nolltaxa” ….

    VT har UPPREPADE gånger fritt delat ut s.k ”provåkarkort”, i den senaste kampanjen 43 500 stycken..

    En nolltaxa skulle UNDERMINERA K-trafikens attraktivitet eftersom man inte bryr sig om det som ”inte kostar” något..

    Redan idag går Västtrafik ”på knäna” och ju fler som åker med VT desto mer pengar måste till för att subventionera desa resor. Om ALLA skulle resa med VT skulle systemet kollapsa! INTE bara pga fysisk överbelastning utan även pga de rent orimliga skattepengar som det skulle behöva subventioneras med.
    Dessutom skulle skatteintäkterna från bilismen minska vilket skulle innebära att differensen mellan vad som enbart tas in i skatter och moms (ja, moms på skatten) på drivmedel vida överstiger vad exv. TRV får i anslag….

    2011 var enbart skatter och moms på drivmedel 60 000 000 000 ( 60 MILJARDER ) medan TRV 2013 fick 38 miljarder i anslag för att udnerhålla, bygga och vidmakthålla BÅDE vägar och järnvägar…

    • Jöran Fagerlund 28 oktober 2014 — 15:51

      Ja men det är väl en strålande win-win att höja skatten för att betala för nolltaxa? De rika får mindre kvar i plånboken och kan därmed inte ägna sig så mycket åt miljöskadlig konsumtion. De fattiga får mer kvar i plånboken. Alla får resa efter behov och intresse och inte efter betalningsförmåga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: