Sanslöst att Västtrafik planerar ett zonsystem som bara behövs för tio procent av resorna

Betalningen för resorna skulle bli betydligt lättare med enhetstaxa om man nu nödvändigtvis måste ta betalt i samband med resor.
Betalningen för resorna skulle bli betydligt lättare med enhetstaxa om man nu nödvändigtvis måste ta betalt i samband med resor.

Eftersom GR:s styrgrupp för miljö och samhällsbyggnad skall ha ett möte i morgon fredag är det hög tid att jag rapporterar det förra mötet vi hade den 8 oktober. Viktigast på mötet var dialogen med Västtrafik.

Lejonparten av resorna sker i Göteborg.
Lejonparten av resorna sker i Göteborg.

Biljettsystemet har fått mycket kritik genom året. Det upplevs som krångligt. Enklast för alla vore naturligtvis nolltaxa. Om Västtrafik nu nödvändigtvis skall ta betalt av alla vore det enklaste att ha en enhetstaxa: säg 15 kronor för en enkelresa i hela regionen och 500 kronor för ett månadskort i hela regionen.

I stället utreder man nu ett system med personliga zoner där man betalar ett pris för resor inom en cirkel på 20–30 km och ett annat pris för längre resor. Det innebär att vi Angeredsbor inte kan resa inom hela Göteborgs kommun till samma pris som de som bor i centrum. Skall vi åka till t.ex. Frölunda blir det dyrare. Hur ser då resemönstret ut i regionen?

De flesta resorna sker i Göteborg och mer än hälften av resorna är kortare än fem kilometer. Faktum är att ett zonsystem där den personliga radien är 20–30 kilometer enbart skulle göra nytta för 6–11 procent av resorna. Alla andra resor faller inom zonen. Då inställer sig naturligtvis frågan varför man skall tvinga alla använda ett system som bara gör nytta för en tiondel av resorna. Tänk bara på hur mycket enklare enhetstaxa, och ännu mer nolltaxa, vore för turister.

89–94 procent av alla resor sker inom de avstånd som diskuteras för personliga zoner. Varför inte göra det till 100 procent med enhetstaxa eller nolltaxa.
89–94 procent av alla resor sker inom de avstånd som diskuteras för personliga zoner. Varför inte göra det till 100 procent med enhetstaxa eller nolltaxa.

Är det bara resans längd som skall utgöra grund för vad som är rättvist? Vad med turtäthet och möjlighet till byten? Den nuvarande indelningen av priszoner efter kommungränser har sina problem men personliga zoner skapar nya.

Kan inte alla få det lika bra som i Göteborg

En annan fråga som diskuterades var Göteborgs tillköp som gratis för pensionärer och sänkt pris på månadskort. En del kranskommuner sneglar avundsjukt på detta. Ingen skulle vara gladare än jag om Göteborg slapp göra dessa tillköp. Det är bara att höja skatten i regionen något och införa det i hela regionen. Beroende på hur många av tillköpen som tas över av regionen skulle Göteborgs Stad få upp till 410 miljoner kronor över till annan välfärd.

En generell rabatt till alla över 65 eller ungdomar upp till 25 skulle också förenkla biljettsystemet. Då behövs ingen administration av skolkort, ungdomskort eller pensionärskort. Det skulle räcka med legitimation. Perfekt också för turister.

Erik Sandblom för ett intressant resonemang att enhetstaxa är bättre än nolltaxa för att minska bilresandet och samtidigt öka cykel och gång. Det ligger mycket i det och jag ser nolltaxa snarare som en fördelningsfråga och en rättighetsfråga än en miljöfråga. För ingen annan service tar det offentliga ut så mycket av så många under så lång tid i form av en rak avgift, lika för alla oavsett inkomst. Enhetstaxa skulle troligtvis ge större överflyttning från bil till kollektivtrafik än nolltaxa för samma mängd skattemedel. Jag tycker dock att kollektivtrafik är en rättighet och att den skall betalas via skatten.

Så länge det inte finns majoritet för nolltaxa tycker jag att det blågröna styret i regionen skall släppa den politiska prestigen och inse att enhetstaxa klår personliga zoner alla dagar i veckan. I vilken annan fråga skulle vi tillåta att tio procent får utforma systemet för de övriga 90 procenten?

Hela presentationen från Västtrafik finns här.

Läs alla mina texter om nolltaxa, kollektivtrafik, GR och enhetstaxa. Liknande inlägg:

1. Nolltaxa ger 410 miljoner till välfärd i Göteborg

2. Några möjliga vägar att stegvis införa nolltaxa i kollektivtrafiken

3. Kan nolltaxa i kollektivtrafiken finansiera välfärds­­satsningar?

4. Trängselskatt ökade kollektivtrafikresandet med nästan 20 procent

5. Reklamfri kollektivtrafik vore en viktig insats för kultur och miljö

2 Comments

Lägg till →

  1. En anledning att så få reser mer än 20 km kan ju vara att det är så sinnessjukt dyrt.. Enkel resa till Kinna kostar nästan 100 kr. Om ett par vill besöka oss får dom antingen ta bilen eller betala 400 kr. Gissa vad våra vänner väljer, trots att vi bor precis vid busshållplatsen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: