Idag tycker jag mest synd om Judas

Så fort man rör på sig i dessa påsktider är det alltid någon som tvunget önskar en glad påsk. Vad är det som är så glatt inför påsken? Påsken är en märklig helg i att det tråkiga kommer först. På juldagen och nyårsdagen hade man haft allt det roliga innan och kunde ta det lugnt. Under min uppväxt var långfredagen, jämte juldagen, årets mest stängda dag. Inget var öppet. Inga roliga minnen från kvällen innan. Inga julklappar att leka med.

Mest synd tycker jag om Judas. Jesus tycker jag inte ett dugg synd om. Han fick ju äran och berömmelsen men det var Judas som gjorde jobbet.

Kristendomen bygger på återuppståndelsen. Då duger det inte att Jesus dör av naturliga orsaker på ålderns höst. Dramatiken kräver att Jesus dör i sin krafts dagar. Vad kan vara mer dramatiskt än att en lärjunge förråder honom? Sagt och gjort gud och Jesus utser Judas att bli förrädare.

Naturligtvis har Jesus rätt. Han inser att han behöver göra en spektakulär sorti. Visserligen har han gjort en del uppmärksammade trix i sina dagar. Gå på vatten, bota sjuka och fixa middag till tusentals människor med bara några limpor och ett par fiskar är inga dåliga grejor men heller inget som inte en medioker magiker klarar av. Besegra döden är något annat.

Sortin var planerad långt innan Jesus gjorde entré. Det påtalar Jesus när han blir gripen. Han avslöjar även att det var Judas jobb att förråda honom.

– Min vän, nu har du gjort ditt, sade Jesus till Judas efter den identifierande kyssen.

Jesus har även insett värdet av att lägga av när man är på topp. Snart skulle predikningarna gå i stå. Allt är redan sagt. Man kan inte köra samma trolleritrix om och om igen eftersom de förr eller senare avslöjas.

Tillsammans med sin producent, pappa gud, tvingar Jesus därför Judas att bli en av världens mest hatade män. I den kristna världen ligger han väl tvåa efter satan och innan Hitler och Djingis khan. Succén lät inte vänta på sig. Jesus blev en kändis och boken en bestseller.

För mig framstår det som lågt av gud, som är allsmäktig, allvetande och allt igenom god, att offra en schyst kille som Judas bara för att guds egen grabb Jesus skall bli berömd. Gud hade väl kunnat ordna att hans son blev dödad ändå? Det hade väl inte varit så svårt för gud att själv peka ut Jesus för översteprästerna, eller för Jesus att ange sig själv? Varför offrades Judas? Det är klart – sitt eget varumärke byggde gud mycket kring kampen mot satan, som gud själv skapade. Det verkar vara ett släktdrag att skapa sina egna antagonister av före detta vänner.

Jesus fick sitta i himlen vid sin fars sida. Judas brinner i helvetet sedan snat två tusen år. Jesu dör på korset var nödvändig för att han skulle kunna ta våra synder på sig. Det var Judas som fixade det hela. Borde vi som fått syndernas förlåtelse tack vare Judas hylla honom istället för att hata honom? Gäller inte Jesu vädjan, ”Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör,” (Luk. 23:34), Judas bara för att Judas gjorde som gud och Jesus hade planerat?

Vad finns det då för skäl att tillönska varandra en glad påsk? Är det inte dags att skrota de religiösa högtiderna och införa allmänna helgdagar när det finns något vettigt att fira? Finns det verkligen inget annat att vara hemma från jobbet för än att Jesus svek en av sina trognaste vänner för 2000 år sedan? Klart att det finns. Klart att det finns andra dagar. Börja med 8 mars.

13 kommentarer

Lägg till din →

  1. Fredrik Fanatikern 29 april 2009 — 18:52

    Naturligtvis är jag redan ett fall för psykiatrin.

    Förresten, varför skriver du hela tiden ”vänligen” i dina inlägg?

  2. Hej, oj oj oj
    Här trampade man på en öm tå!
    FredRik Fanatikern, sök hjälp.
    vänligen, Eva-Marie

  3. Fredrik Fanatikern 27 april 2009 — 16:45

    Varför tycker du synd om mig, Eva-Marie? Du kan väl inte veta att jag fick stryk när jag vägrade äta upp maten när jag var liten, att jag blev mobbad i skolan, att jag blev utsatt för ett sexuellt övergrepp när jag var 16 år gammal, att jag blev psykotisk för några månader sedan och att jag då bland annat blev lurad att begå ett självmordsförsök av en ond demon?

    Om det är synd om mig för att jag är strängt kristen så är det mellan 666 och 144000 gånger mer synd om dig för att du inte ens kan stava till Fredrik.

  4. Hej
    Jag tycker mest synd om Fredik Fanatikern som är strängt kristen!!
    vänligen, Eva-Marie

  5. Fredrik Fanatikern 21 april 2009 — 12:23

    Jag är strängt kristen och upplever det som ganska störande när folk tycker mer synd om Judas än om Jesus i passionshistorien.

    Det Judas Iskariot gjorde när han förrådde Jesus var helt klart skurkaktigt. Det var inte Jesus som sade åt honom att göra så, som vissa författare vill ha det till, för då skulle det inte stå i både Lukasevangeliet och Johannesevangeliet att det var Satan som för in i Judas.

    Frågan om den fria viljan är mer knepig, men jag tror inte att Judas miste den fria viljan helt och hållet i alla fall. Exakt vad det var för fel på Judas som gjorde att han förrådde Jesus framgår inte med all önskvärd tydlighet i Bibeln.

    Det var ju faktiskt Jesus som blev korsfäst, och som måste bli det för den gudomliga planen. Han hade säkert blivit korsfäst nästa år genom någon annan intrig om Judas hade tvärvägrat att spela sin djävulska roll.

    Den gamla kristna standardtolkningen av Judas motiv grundar sig även på beskrivningarna i Markusevangeliet och Matteusevangeliet, och går ut på att Judas förrådde Jesus av ondska närmare bestämt girighet.

    Det som Lukas och Johannes skriver om att Satan for in i Judas, skulle då vara ett sätt för evangelisterna att skildra hur elak de tyckte att Judas var och hur obegripligt de tyckte att det var.

    Men om han nu faktiskt blev demonbesatt, så står det i Johannesevangeliet att Djävulen först ingav honom att förråda Jesus, och sedan for in i honom under nattvarden när Jesus gav honom bröd. Det betyder att Judas hade tid på sig att kämpa emot, men uppenbarligen inte utnyttjade det eftersom han redan innan enligt vad som står i de andra evangelierna gick till översteprästerna och förhandlade fram ett avtal om att förråda Jesus.

    Eftersom Judas visste att Jesus kunde driva ut onda andar, så hade han kunnat gå till Jesus och be om hjälp om det var däri problemet låg. Men det tycks han inte ha gjort.

  6. Hela historien fanns i profetiorna. Det var bara att iscensätta.

  7. Fredrik Fanatikern 11 april 2009 — 16:16

    Jöran Fagerlund, gå och prata med någon präst och be honom att förklara meningen med Jesu död och Judas roll i det hela. Jag är alldeles för trött och sjuk för att orka försöka förklara det för dig.

    • Jöran Fagerlund 13 april 2009 — 21:58

      Jöran Fagerlund, gå och prata med någon präst

      Jag har pratat med mången prost i mina dar. De har alla betygat uppståndelsens betydelse för kristendomen. Ingen uppståndelse, ingen kristendom. Lite som inget silikon ingen Pamela Andersson.

      Ingen Judas, ingen kristendom. Gud är skyldig Judas big time.

  8. Härligt, jag gillar grön fred.
    vänligen, Eva-Marie

  9. Glad påsk på dig
    Jo visst är man glad , nu är våren här och vi här i Skåne åker på konstrundor så att det står härligt till. Det religiösa dravlet har vi lagt på hyllan för länge sedan. Ut i naturen och njut med en sillabit och nubbe.
    vänligen, Eva-Marie

  10. hej jöran, gillar ditt inlägg om judas och har kommenterat det på Politik och poesi (ser inte här på din sida om länkar kommer upp?)
    hd

Lämna en kommentar