Har Spyker kapacitet att ställa om SAAB till framtidens krav på fossilfria bilar?

Lösningen på framtidens transportbehov drivs inte av fossil energi och innehåller inte massbilism.

Då kom beskedet att Spyker köper Saab efter en lång väntan. Grattis Trollhättan och alla anställda får man väl säga även om inget konkret kring köpet har läckt ut. Troligtvis lär det komma sura omställningar vad det lider. Alla som idag jobbar på Saab kan inte räkna med att få behålla jobben. Frågan är om lyxbilar är Trollhättans framtid.

Näringslivsminister Maud Olofsson (C) försöker nu framställa hennes årslånga vilsenhet och passivitet som ansvarsfull regeringspolitik. Det förhåller sig naturligtvis tvärt om. Regeringen har passivt tittat på och hoppats att någon annan skall gå in och försöka göra det GM har haft problem med sedan de tog över: få Saab att bygga lönsamma fossilbilar.

Lönsamheten och framtiden ligger inte i fossilbilar och jag tvivlar på att någondera  finns i lyxbilar. Det är klart små serier lyxbilar ger inte så stor miljöbelastning men de ger inte så många jobb heller.

Framtiden och lönsamheten ligger i fossilfria bilar. Saab skulle kunna ligga i framkant när det gäller teknik och även i affärsmodeller. Varför inte satsa på bilkooperativ, där Saab står för såväl bilar som service och administration? Det man förlorar på färre sålda bilar tar man igen på tjänster. Som världskänt bilmärke skulle de kunna lansera en total lösning: ett globalt bilkooperativ. Med samma bokningssystem som hemma kan man boka bil i hela världen. Bara att kliva av tåget och leta upp en bil i närheten.

Regeringen kunde ha tagit chansen och ställa om Sveriges bilpark på ett aktivt sätt. Nu återstår bara att lägga våra fromma förhoppningar på en minimal holländsk lyxbilstillverkare och en rysk oljemagnat. Kommer de att kunna bryta Saabs fossilberoende? Jag tillåter mig att tvivla men i detta hoppas jag innerligt att jag blir överbevisad.

Media GP, GP, GP, AB, GP, GP, GP, DN, DN, GP, Svd, Svd, SvdSvd, Svd, SvdGP, GP, GP, GP, GP, GP, ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dag sds sds sds sds sds sds sds kb hd hd hd

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

7 kommentarer

Lägg till din →

  1. Jöran:

    Bra förslag om bilparken men varför inte kräva att SAAB förstatligas med en direkt omställning av produktionen? För du tror väl inte att Spyker eller någon annan aktör ska fixa jobbet när vinsten är allt de tänker på?

  2. Gillar idén med bilkooperativ! Ska inte skjuta den sank med en massa om och men. Den är helt klart utvecklingsbar. Känns rätt.

    Sen håller jag med 100% att det kommer att bli svåra omställningar. Många blir av med jobben i Trollhättan, om det ens kommer att bli några jobb kvar alls om 5 år.

    Maud har verkligen gjort allt fel (som vanligt) och ska ändå försöka ta åt sig äran. Totalt ansvarslös politik! SAAB skulle självklart blivit ett statligt svenskt företag. Vi hade fått det gratis av GM (samma pris som Koenigsegg: 0 kr)och det kluster av innovativa småföretag som finns i väst-Sverige skulle ha chansen att utvecklas och ge ännu mer konkurrenskraft åt landet. Nu ser det illa ut även om SAAB kommer att finnas kvar ett tag till.

    Om man jämför med vad tex invandringen kostar de svenska skattebetalarna så hade det varit småpengar för Maud. (observera, att jag är FÖR fri invandring och inte rasist) SAAB hade kostat en hundradel av årsbudgeten för invandringen att driva några år.

    Att Sverige med världens ojämförligt högsta skatter inte har råd att lägga upp några miljarder på något som är vettigt är de facto lika ofattbart som korkat.

    Sverige har må hända ingen olja, men vi sitter på framtidens kraft Uran. Sverige har tillsammans med Australien världens största Uran-fyndigheter. Svensken är rik den dagen oljan tar slut. Makten kommer att förskjutas från Opec till oss. Underbart framtidsscenario. Jag kanske inte kommer att uppleva den dagen, eftersom oljan kommer att räcka i många år framåt, men min son kan nog få chansen att uppleva Sveriges framtida stormaktstid. Troligtvis har kärnfysiken utvecklats så långt att det är ofarligt och avfallet går att använda tills det ej är radioaktivt. Bara att forska vidare. Framtiden är vår.

  3. Tyvärr mitt i allt HOPE. svenskarna kommer att bli 4 miljarder fattigare,
    Vi har INGEN INGEN möjlighet. Kina sitter och ler åt ett land med 9 miljoner invånare som har världens högsta skattetryck.
    Spyker aldrig lönsamt, GM har försökt i 10 år. Satsa på nya företag istället.

  4. Hej Jöran, jag tror inte du kommer att bli besviken på den här affären. Saab har ett mycket stort fokus på miljöteknik och en hel del av det tror jag att vi kommer att se ganska snart. Nu får de både möjlighet och krav på sig att sätta det i produktion mycket snabbare än tidigare. Tycker din idé om att erbjuda lösningar för bilkooperativ är väldigt intressant, borde kunna passa Saab bra eftersom de har en sån trogen skara entusiaster.

    • Jöran Fagerlund 26 januari 2010 — 23:50

      Jo, jag vet att Saab ligger långt framme. Frågan är ju om Spyker mäktar med att driva den utvecklingen. Har de muskler och kunskap tillräckligt? Jag hoppas att du har rätt i din analys att detta kommer att gå snabbare med Spyker än med GM.
      Det behövs en ägare som faktiskt sätter ett slutdatum när Saab inte längre skall tillverka fossildrivna bilar. Säg 2015–2020.

  5. Hej, Jöran..Sverige behöver tur och lycka .. Grattis,Grattis och Jag vill att länder, som inte har olja ,ska få olja med låga priser..Sverige behöver stöd och hjälp ,alla ska göra det så länge Sverige är bäst på folkrätten och mänskliga rättigheter..Tack

    MVH.

Lämna en kommentar