13 minuter till bussen

Efter gårdagens besök på Kvibergs marknad tog jag spårvagnen, via Gamlestaden, till Angered. Väl framme var det 13 minuters väntan på buss 73 till Gårdsten. Lika bra att gå tänkte jag. Det är en härlig vinterdag och jag är hemma ungeffär samtidigt som om jag väntar på bussen. Men jag hann inte speciellt lågt. När jag hade korsat spårvagnsspåret hörde jag ett demonstrationståg och såg svarta fanor bortanför Lidl. Är det några frimodiga anarkister, eller möjligtvis SAC, som trotsar vinterkölden, tänkte jag. Vart är de på väg gångtunneln längs spårvagnsspåret är trots allt inte den mest välfrekventerade gångbanan i Angered.

Det var dock inga anarkister såg jag när jag hastade ikapp tåget. Vanligtvis ser deras demonstrationer ut som en remsa hultsfredsfestival som drar fram, som en vän så fyndigt formulerade det på första maj för några år sedan. Istället var det muslimska kvinnor och barn som demonstrerade för imamen Hussein

Enligt ett flygblad var det ett fackeltåg för att lysa upp mörkret efter minnet av fyrtiondagen efter Imam Hossins martyrskap. Hossein var profeten Mohammads dotterson och han dödades av ”dåtidens tyrann” Yazid i staden Karbala.

Det är lite spännande med religiösa demonstrationer trots allt. Det är klart att kristna också demonstrerar men då är det ofta för en politisk sak som ”Ja till livet” eller något annat reaktionärt. Andra kristna demonstrerar för fred och mänskliga rättigheter eller något annat positivt. Det är sällan man ser demonstrationer för Jesus, Abraham eller Lucas. Jag såg förvisso ett TV-program för något år sedan om organisationen Judar för Jesus i USA. Kul koncept. De är judar som menar att deras förfäder missade messias för 2000 år sedan.

Som ateist kanske jag skall organisera en demonstration till stöd för Judas lagom till påsk.Det är trots allt oacceptabelt hur gud och Jesus behandlade Judas som jag har skrivit om tidigare.

När jag gick tillbaka till gångvägen mot Gårdsten blev jag omkörd av en lustig spårvagn av en modell jag aldrig har sett förut på Göteborgs gator. Jag rusade tillbaka mot spårvagnsvändslingan för att se mer.

Det visade sig vara en reklamradiokanal som hade abonnerat bussen. Jag brydde mig inte om att kolla till vad. Det är vid sådana här tillfällen jag är glad över att ha med mig den lilla kompaktkameran. De är då de där extra hundralapparna för att av ren fåfänga få en Leica-logga på en Panasonic känns välmotiverade. (Det hade ju blivit likadana bilder med en Panasonic, jag vet.)

När jag hade sprungit runt den där spårvagnen ett par varv hade tio minuter gått sedan jag kom till Angered. Lika bra att gå tillbaka till buss 73 och hoppa på. Jag missade promenaden men jag fick några fina bildrutor. Tänk vad mycket som kan hända under 13 minuters väntan på bussen.

6 kommentarer

Lägg till din →

  1. Måste bara påminna om den stora Jesusmarschen i Stockholm i somras när olika frikyrkor (tror jag framför allt det var, men katolikerna var nog också med), hade en enorm demonstration för Jesus. Så nog finns det.

  2. Hej Jöran , man kan ta det till bussen . Den är bra..:- Den 13:e krigaren
    Fahdlan blir beordrad att bege sig till det kalla och ogästvänliga Norr där de beryktade vikingarna har sitt näste. Till en början förstår han inte hur dessa barbarer kan leva som de gör, men när han väl lärt känna dem och deras seder och bruk förstår han vilka de egentligen är. Fahdlan sluter upp med dem och ska tillsammans med en jättearmé av stridslystna män försöka kämpa och slå tillbaka mot en fiende som är precis lika osynlig som livsfarlig. Regissör
    John McTiernan
    Michael Crichton

  3. Expertkunskap??
    Nej, bara erfarenheter från resor till centraleuropa sedan 1988. Där _FUNGERAR_ spårvagnar och bussar hyfsat. Man ser ytterst sällan klotter och ”böss” på vagnen. Biljettsystemen är enkla och förstås även av människor 75+
    Man har även fungerande ringleder för filtrafiken och inte några ”strypsnaror” eller ”grindslantar”.
    Berlin, Prag, Hannover, Wien m.fl. städer med en betydligt större trafikmängd än Göteborg har både en fungerande trafik och dito biljettsystem. Fast det var väl lite för lockande att göra studiebesök i Australien för Västtrafiks styrande när det nya biljettsystemet skulle upphandlas.

  4. Spårvagnen är en tjeckisk Tatra T7B5. Tatra är världens största tillverkare av spårvagnar och trådbussar. Ursprungligen utlånad till GS från Oslo Sporveier (vagnen är målad i A/S Oslo Sporveiers färger) 1998 och har sedan dess blivit kvar i Göteborg. Numera dock under Ringlinjens beskydd och används som ”party/cafevagn)

    Fordonet är mig veterligen den enda spårvagn i världen som är försedd med toalett.

    GS-litterat är M30. De nya italienska vagnarna kallas för M32 och de vanliga 4-kantiga lådorna M31

    • Jöran Fagerlund 07 februari 2010 — 17:42

      Tackar. Imponerande expertkunskap. Jag tyckte att den både såg ut som spårvagnarna jag såg i Tjeckien för några år sedan och som de jag såg i Oslo för ännu längre sedan så jag vågade mig inte på någon gissning. Nu vet jag mer än de flesta (om de inte läser min blogg) tack vare dig Bengt. Tack.

Lämna en kommentar