Angered firade internationella kvinnodagen på Blå Stället

Yvonne Palm låter inte en operation hindra henne från att dansa. Det finns ju rullstol.
Yvonne Palm (V) låter inte en knäoperation hindra henne från att dansa. Det finns ju rullstol.

Alla dagar i Angered är internationella men tyvärr är det bara en som är en kvinnodag. De övriga 364 är, precis som i världen i övrigt, männens. I år fick vi män till och med en bonusdag i och med att det är skottår. Ett helt år av privilegier med andra ord. Det är därför vi samlas en gång per år på Blå Stället och det är därför vi feminister kämpar varje dag för att slippa fira internationella kvinnodagen någon gång i framtiden. Som Julia Lundell avslutade sitt tal: ”när den här dagen försvinner betyder det att vi är jämställda”. 

Julia Lundell.

Lyssna på hela Julias tal som var en personlig berättelse om en episod under hennes tid på Angeredsgymnasiet. Vardagen länkat till de större strukturerna.

Helga Valdimarsdottir.

Kvällens huvudtalare Helga Valdimarsdottir, belyste de oerhörda skillnaderna i får stad, såväl mellan överklass och arbetarklass som mellan män och kvinnor. För övrigt var det länge sedan jag hörde någon referera till Lenin i ett tal:

Marita Kitshke och Ann Holmberg.

Ann Holmberg och Marita Kitshke från föreningen Grunden visade bilder och talade om vikten av jämställdhet för funktionshindrade. Dels handlar det om att se kvinnors med funktionsnedsättning dubbla utsatthet, dels handlar det om att se att män med funktionsnedsättning ofta får mer resurser än kvinnor med funktionsnedsättning. Lyssna på talet:

Dansgruppen Mexicas.

Angereds kvinnogrupp bjöd, som vanligt, på ett riktigt bra arrangemang. Efter talen bjöds det på fika och sedan dansuppvisningar. Familjen stortrivdes. Sonen lekte med kompisar och dottern skakade loss på dansgolvet till DJ Magis musik.

Chile Lindo.
DJ Magi bjöd på internationell musik.

Läs alla mina inlägg om feminism, jämställdhet, internationella kvinnodagen och Angered. Titta på fler bilder från igår:

Bloggar: Nina Berggård, Lena Sommestad, Ung Vänster Storstockholm,

Media: GP, DN1,2,3,4,5,6,7,8,9,

4 kommentarer

Lägg till din →

  1. Jag har just läst länken, som Bengt skickade in. Och Nu först så förstår jag att Du inte tillhör det gänget, som känner oro för denna enorma flykt och massinvandring, som nu har utökats inte bara från Mellanöstern, utan även från Afrika och Balkanländerna med en helt annan religion och kvinnosyn, än vad vi har här uppe i Sverige . Detta äventyrar bara inte vårat kristna land. Utan även hela Norden.
    Eller hur?…

  2. ”Hejsan”.Jöran
    Åren 1957 – 58, levde jag och bodde nere i slummen av Marseille, bland araber och allt konstigt folk. Och själv, var jag väl lika konstig, eftersom jag kom från Smålands mörka skogar, med en kristen kultur. Och eftersom jag då var ganska så nykonfirmerad.
    Där lärde jag mig, och såg att arabernas kultur och kvinnosyn, gjorde mig många gånger förvånad och förfärad. Hur kan de unga männen, uppföra sig så mot kvinnorna? Att jag hamnade därnere, berodde på att jag hade smitit ifrån att göra min värnplikt, hemma i Sverige.
    Jag var nyfiken och ville ut ville ut och se mig om i världen, ung och grön, som man var då, så trodde jag ju, att det var likadant där nere i syd- Frankrike, som det var här hemma, i vårt trygga Sverige. Men kors, vad jag bedrog mig. Men efter flera år. Så kom jag dock hem igen. Och gjorde min värnplikt, fast tre eller fyra år försenad.
    Men min skola, som jag fick där nere i Marseille, sitter ännu kvar inom mig.
    Vad, som oroar mig mycket nu. Är att vi här hemma i Sverige, har haft en kristen religion, men ockuperas nu. Utav den islamiska. Sedan Olof Palme öppnade portarna, för Mellanösterns folk, på vid gavel. Ja han t.o.m, ”Välkomnade dem in hit till Sverige”. Året var 1985. Nu har vi snart en miljon av dem här. Med en mycket högre nativitet, än vad det svenska folket har
    Jag är en av dem, som känner mig mera trygg p.g av min ålder. Ty jag minns ännu hur Sveriges längste f.d statsminister Tage Erlander, riktigt på skarpen i TVn, varnade. ”Att för tusan”. Slåpp för Guds skull, inte in något folk, från Mellanösterns länder. Ty då skapas det problem, som kommer att växa till en stor ”Katastrof”, här i vårat kristna Sverige. Detta var två månader innan han lämnade över sitt rikksdasämbete till den sluge men påläste Olof Palme, som tyvärr hade helt andra planer i sitt huvve.. Men om detta nämns ingenting om. Ej heller om katastrofen, som närmar sig. Fast i massmedia ibland talar om Malmö och varnar för kriminella gäng. Men vilken kultur dessa gäng har. Är det tabu att tala om.
    Eller hur?… Med vänlig hälsning från. Ingvar i Gbg.

  3. Hej!

    Fick den här länken mig tillsänd.

    Sådana här ”FUL-flyktingar” FÖRSTÖR för riktiga!!

    http://avpixlat.info/2012/03/09/ensamkommande-fick-inte-natsurfa-gick-barsark/

Lämna en kommentar