500 demonstrerade i Göteborg för klimatet

Förhoppningsvis inte rätt klädsel i framtiden utomhus i Göteborg i december.

Uppemot 500 demonstranter samlades i Göteborg för att deltaga i den globala klimataktionen inför Köpenhamnstoppmötet i nästa vecka. Bra eller dåligt? På ett sätt var det bra, många kom från flera organisationer. Tänker man på ett annat sätt var det mindre bra: längs tågets färdväg var det nog fler människor på trottoarerna och i butikerna bredvid tåget än i tåget.

”Julhandel är tydligen viktigare än planetens framtid” sade Ian Fiddies från Miljöförbundet Jordens vänner i sitt tal på kungstorget där demonstrationen slutade efter att ha gått från Götaplatsen via Brunnsparken.

Göteborgsdemonstratinone fick några sekunder i slutet av Rapports bevakning av demonstrationerna runtom i Europa och äen ett eget reportage. Läs även Göran Hådéns rapport från demonstrationen. Mina bilder från idag:

Ping: DN, NM, Svd, Svd, Svd, DN, DN, DN, DN, DN, GP, GP, GP, GP, AB, AB, AB, AB, AB, Svd, Svd, Svd, Svd, Svd, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, SVD, DN, DN, DN, DN, DN, VB, ST, MA, SS, SVD, AS, GP, GP, GP, GP, GP, DN, DN, DN, DN, EX, EX, EX, EX, EX, Svd, Svd, Svd, Svd, Svd, AB, AB,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer

Lägg till din →

  1. Magnus Bjelkefelt 19 december 2009 — 12:33

    Hej Jöran!

    Jag sitter i redaktionen för tidningen Fältbiologen och nu sitter vi för fullt uppe i nästa nummer. Jag ramlade över dina bilder från denna aktion och undrar om du vill skänka oss en bild till tidningen? Hör av dig, mvh Magnus

    • Jöran Fagerlund 19 december 2009 — 16:20

      Det vore en ära. Generellt tycker jag att fotografer skall få betalt för sitt arbete men jag är anställd av Vänsterpartiet (om man är petnoga av Göteborgs Stad) för att bland annat dokumentera verksamheten så jag ser dessa bilder som pressbilder. Jag mejlar dig en fråga om vilken bild du vill ha och hur stor du vill ha den.

  2. det var ju ganska många, men 500? nja, lite i överkant, de som räknade den själva där (och hade ansvaret för detta) sa mig veterligen (men kan ju ha fel) att 300 var närmare sanningen även om även det var ganska optimistiskt. tråkigt, men jag tror tyvärr att det kan stämma.

    • Jöran Fagerlund 06 december 2009 — 17:31

      Det kanske stämmer bättre. Eftersom jag fotograferade sprang jag fram och tillbaka längs tåget och kanske inte riktigt fick en korrekt bild av antalet. Vid demonstrationen för att hedra kristallnattens offer uppskattade jag antalet till ett par hundra och arrangörerna räknade då till runt 500.
      Gårdagens klimatdemonstration uppskattade jag till minst lika stor men jag kanske tog miste. Låt oss därför säga 300, ingen tjänar på överdrivna siffror. Jag ändrar dock inget i rubrik eller text eftersom jag inte vet om länkarna slutar att fungera då.

Lämna en kommentar