Folkomröstning om Förbifart Stockholm blir en valvinnare för motståndarna!

Ulla Hamilton (M), miljöborgarråd, Stockholms Stad.

Efter kaffet gick Ulla Hamilton (M) upp på scenen och blandade floskler kring Förbifart Stockholms miljönytta med konkreta, bra, miljöåtgärder. Hon varvade högt och lågt. Siffror presenterades blandat med olika resonemang och projektorn användes till vackra bildbyråbilder i stället för ett pedagogiskt stöd för det som sades.Därför avstår jag från att försöka summera vad hon sade.

Ulla Hamilton var märkbart störd av dagens rödgröna utspel om en folkomröstning om att bygga Förbifart Stockholm eller satsa samma summor, 30 miljarder, på bättre kollektivtrafik.

Det är ännu en i raden på en bra kompromiss i det rödgröna laget. Genom att lägga en av alla de frågor de parlamentariskt har hamnat i knät på moderaterna utanför parlamentet är ett bra sätt att få tillbaka Socialdemokraterna i rätt läger. I synnerhet som alternativet till motorvägsbygget blir tydligt: en storsatsning på kollektivtrafiken. Det ger goda förutsättningar att vinna folkomröstningen. Det är klart att frbifarten är populär när många ser köerna och det finns ett förslag att bygga ut kapaciteten och inget alternativ finns. Eftersom Socialdemokraterna har stöttat förbifarten har ett realistiskt alternativ saknats då ingen har kunnat säga hur mycket pengar Socialdemokraterna är villiga att skjuta till. Nu har vi svaret. Stockholmsvänstern beskriver läget:

Det här förslaget visar på vår gemensamma kraft och möjlighet att förändra den politik som de senaste fyra åren fört Sverige så långt åt höger att inkomstklyftorna ökar kraftigt, att benen slås undan på sjuka och miljöarbetet bara varit en fasad.

Folkomröstning 2012

Folkomröstningen ska hållas den 23 september 2012. I omröstningen ska samtliga invånare i Stockholms län kunna ta ställning mellan två alternativ: Ett förslag om att bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer samt det andra förslaget om att bygga en ny nord-sydlig motorvägförbindelse i Stockholms län, kallad Förbifart Stockholm. Båda alternativen har samma investeringskostnad.

Båda sidor i folkomröstningen ska ges likvärdiga möjligheter att nå ut med sitt budskap. Vi föreslår att två kampanjorganisationer bildas som ges lika resurser för att kunna bedriva sin kampanj. En statlig utredning med en särskild utredare tillsätts efter valet för att ta fram en lösning som bygger på kollektivtrafik.

Oavsett resultat kommer en rödgrön regering att respektera utfallet. Tidigare infrastrukturöverenskommelser i stockholmsregionen har stupat bland annat för att det saknats finansiering och för att det funnits ett betydande folkligt motstånd mot delar av projekten. Med den lösning vi presenterar idag tillför vi sådan finansiering och garanterar möjligheten till en stark folklig legitimitet. Det är rödgrön politik som tar medborgarna på allvar.

I ett gemensamt pressmeddelande skriver Mona Sahlin, partiordförande (s), Carin Jämtin, oppositionsborgarråd Stockholm (s), Veronica Palm, distriktsordförande Stockholms ak (s), Mikael Damberg, distriktsordförande Stockholms län (s), Ilija Batljan, landstingsrådskandidat (s), Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd (s), Lars Ohly, partiordförande (v), Birgitta Sevefjord, oppositionslandstingsråd Stockholms län (v), Ann-Margarethe Livh, oppositionsborgargård Stockholm stad (v), Maria Wetterstrand, språkrör (mp), Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd (mp) och Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd (mp) (puh!):

Inför valet står två tydliga alternativ emot varandra i Stockholms län. Den moderatledda regeringen prioriterar ökade klyftor och skattesänkningar på lånade pengar framför investeringar i utbyggd infrastruktur och fler jobb. De talar gärna om kollektivtrafik men har inte redovisat någon finansiering. Deras förslag till investeringar i infrastruktur räcker inte till för att klara behoven när Stockholm växer. Mot det står vårt rödgröna alternativ som innebär satsningar på att bygga ut kollektivtrafiken, underlätta för fler att snabbt ta sig till jobbet och samtidigt minska utsläppen.

Med vår politik ger vi dessutom invånarna i Stockholms län möjligheterna att själva bestämma över utvecklingen i länet när vi nu ger klartecken till en ny region.

En bra lösning om viktig infrastruktur. Det ger också en möjlighet för miljörörelsen och Stockholmarna att gå segrande ur striden. Vänsterpartiet och Miljöpartiet som är motståndare till förbifarten har allt att vinna på folkomröstningen. Vi kan profilera oss hårt utan att skada samarbetet. Möjligtvis kommer vi att tappa några väljare som hade tänkt att proteströsta mot Socialdemokraterna. I så fall må det vara hänt. Det är viktigare att kollektivtrafik byggs och förbifarten stoppas än att vi får röster. Vi får inte glömma att med S och M i samma bil var det parlamentariska stödet för motorvägen enormt. Inget av detta betyder längre någonting om borgarna sparkas ut.

Bloggar: Rödgrön, Jonas Sjöstedt, Jens Holm, läs även Jinges kritik av strategin med en folkomröstning.

Läs alla mina inlägg om FAH, eller mer specifikt FAH 2010 och FAH 2009. Läs alla mina inlägg om klimat och miljö.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Media: Svd, Svd, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, Svd, Svd, Svd, Svd, GP, EX, AB, AB, AB, Svt, Svt, Svt, SR,

Media:

10 kommentarer

Lägg till din →

  1. Spontant vill man säga: Nej, låt inte folk folkomrösta om det här. Folk är dumma. Lägg pengarna på kollektivtrafiken är ju det givna valet.

  2. Nu är ju inte S,V o Mp de som styr och ställer i Stockholm Stad dock…
    Om, mot förmodan dessa ovan partier skulle vinna höstens val (S går oerhört dåligt i Sthlm , V står och stampar och Mp har visserligen hela Södermalm) så skulle en folkomröstning innefatta hela Stockholms Län och där torde en omröstning ge ett rungande JA till en förbifart!

    • Jöran Fagerlund 22 april 2010 — 10:00

      Jag hyser större förhoppningar om Stockholmarnas förstånd än du Bengt. Anledningen till att förbifarten är populär är att det är det mest konkreta förslag som har presenterats. När bättre förslag blir konkreta kommer folket att vända förbifarten ryggen.

  3. Peter :Och när får göteborgarna en folkomröstning om trängselskatten?

    Nä, just det, jag glömde ju, politikerna vill ju inte ha någon sådan omröstning. Det är ju bara när politikerna vill ha en folkomröstning som det blir någon sådan…

  4. Använda förbifartens kampanj pengarna till Stockholms trafikssatsningar i stället.Det är meningslös folkomrösta varje gång när ni är inte överens om era politik.

    • Jöran Fagerlund 21 april 2010 — 21:54

      Det vore naturligtvis det bästa men jag bedömer det som omöjligt att sossarna skulle ändra sig så alternativet till folkomröstning är nog inte kollektivtrafik för kampanjpengarna utan en enorm motorväg.

  5. Och när får göteborgarna en folkomröstning om trängselskatten?

  6. Nu är det ju inte S, V och Mp som styr och ställer i Stockholm även om man skulle kunna tro det efter att både ha läst och hört om denna nyhet i media.

    Efter valet 2006 har Stockholms kommun haft en borgerlig majoritet. Likaså är Stockholms Län borgerligt styrt

Lämna en kommentar