Den omoraliska idrotten

Shingo Ohgami, 7 dan, karate.

Med 14 gula kort och ett rött kort visar kvällens VM-final med all önskvärd (eller oönskvärd) tydlighet att tävlingsidrott främjar omoral. I stället för att förstå och respektera reglernas betydelse premieras ett beteende som ligger så nära ett regelbrott som möjligt. Man håller i tröjor precis så länge att domaren inte blåser. Man filmar och ligger kvar på marken precis så länge att domaren inte blåser. Sean hoppar man upp, haltar någrar och spelar på som om inget hade hänt trots att man låg och rullade i smärta några sekunder tidigare.

Kendomästaren Shinji Nakabayashi, professor vid universitetet i Tsukuba, skriver intressant om detta i boken Introduktion till Budo. Svensk Översättning av Shingo Ogami, 7 dan, karate. Det viktiga att komma ihåg är att regelbrotten inte är oönskade undantag utan en konsekvens av tävlandet. Tävlandet skapar incitament för att närma sig ytterkanten av regelverket i stället för kärnan. Tävlandet gör det värt att bryta reglerna i hopp om att domaren inte ser eller att motståndarna inte kan förvalta det straff som utdelas, t.ex. genom att rädda bollen på mållinjen med handen i slutsekunderna. Jag skrev om detta för ett par dagar sedan.

Nå, jag inser att det blir svårt, och till och med tråkigt, att få alla i hela världen att börja med aikido men det finns saker man kan göra i tävingsidrotten för att stävja de omoraliska konsekvenserna. För det första bör tekniska hjälpmedel användas. Inte bara målkameror som diskuterades efter Tyskland–England. Granska alla filmer i efterhand och utdela böter. En månads löeavdrag och en månads avstängning från allt spel för varje tröjdragning. Det skulle få de där överbetalda jönsarna att hålla sig till reglerna. Filmningar samma sak. Den som tar sig åt huvudet för en knuff på axeln eller den som ”ramlar” framåt när någon drar i tröjan bakåt: en månads löneavdrag och en månads avstängning.

Gult kort på alla som sträcker upp handen för att få domaren att blåsa off-side. Rött kort på alla som protesterar mot domslut. Eller avstängning och böter. Det gäller även ledare och föräldrar. Jag har sett skandalösa exempel på ledare och föräldrar på Gothia Cup som har klagat på domaren eller hojtat och gastat för situationer som klart och tydligt inte hat varit off-side eller frisparkar.

Riksidrottsförbundet behöver tillsätta en etikkommission och se över alla regelverk. Då kan man nå allt det positiva idrotten vill uppnå. Då kan man minska de negativa konsekvenserna av tävlandet och dess främjande av omoraliskt beteende.

OK, för att inte framstå som en idrottshatare: Grattis Spanien!

Media: AB1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, GP1, 2, 3, 4, DN1, 2, 3, 4, 5, SVD1, 2, 3, 4, 5, EX1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Bloggar: Jinge.

12 kommentarer

Lägg till din →

  1. Jag tycker artikeln stämmer. Kollektividrotten jag gillar och brukar kolla är rugby (som inte är amerikansk fotbol). Rugby är relativt brutal pga kropskontakten. Men fusken är begränsat för man respekterar domaren, det finns kameror som man använder (på elit nivå) i generellt filosofin är inte att hoppa över reglerna men att kämpa och segra enligt dem. Självklart blev den här sporten profis mycket senare en football men jag ser alltid där i rugbyn vad som tyvärr saknas i the kingsport.

  2. Anders Åberg 12 juli 2010 — 19:28

    Elitidrotten är förstörd av pengar och olika nationella intressen som ser idrotten som en metod att ersätta eller komplettera religionen för att få vanligt folk att fokusera på fel saker och bete sig som en kontrollerbar fårskock.
    Idrotten i sig är det inget fel på, bara hur den används och utnyttjas.
    Att blåsa upp en lek där man sparkar på en boll till sådana fullständigt löjeväckande proportioner som nu är ett samhälleligt sjukdomstecken.
    Det normala hade varit att folk idrottade på sin fritid för att det var kul och nyttigt.
    Tävla kan man göra ändå, men under sansade former.

  3. Dina funderingar kring fotbollen är förstås begränsade eller de sammanfattar den nivå på fotbollen i landet du bor i! Då kan man inte tala om någon teknisk, lekfull och sevärd fotboll,utan man bygger upp sina slutsatser efter ett fysiskt och i många fall grovt/fult spel som brukar spelas här men ännu fulare i t.ex Premier league, som i våra trakter gärna framställs som förebild i sättet att spela fotboll. Minst sagt, sorgligt val att följa..
    Bra exempel på ”etik och moral” har vi sett i form av VM-final, där Holland spelarna, åtminstone vissa av de, skulle hamna i finkan efter avslutad match, på grund av ”övergrepp” de gjort under matchen!
    Visserligen i din ”moraliska boken” står det att ”allt är tillåtet” för att vinna men inte slänga sig på marken, sk filma! Då minsann saknar man ”moral” i spelet och därmed förstör den!
    Därmed är det moralisk att ”slå sönder” sina motståndare för att nå målet, men inte att filma mm, enligt dig!?
    Vidare, alla som håller på med fotbollen runt om kring i Världen har olika temperament,du vill göra spelarna till någon sorts robotar som ska för det mesta hålla käften och vara beredda att bli sönderslagna!
    Tror att ingen vill se den fotbollen du har som vision! Det är nämligen faktum att olika spelide och synen på själva spelet som är så roligt när 2 lags möts! Du vill ”likställa” allt och alla!
    Då, tror jag, fotbollen är död!

  4. En sånt dumt artikel och onödig dessutom.
    Jämföra två helt olika sporter och med en helt olika utveckling.
    Poängen i artikel verkar vara att tävla=fusk, inte tävla=ärligheten.
    Finns säker argument för både och men att vara så fundamentalist att
    avfärda tävlande total,tycker jag att det är rätt korkad.
    Några fuskar, andra begår regelbrott instiktiv (Luis Suarez hand) och
    några får sin straff (Suarez blev utvisad och det blev straff, att Ghana
    missade kan inte lastas till Suarez, eller hur??).
    Men tävla är kul och det är kul att titta på de olika tävlingar
    hos olika sporter (tom karate).

  5. Fotboll är en pöbelidrott som uppmuntrar fusk, tjyvnyp och spelningar. Tacka vet jag karate och andra individuella sporter. Flockmentalitet har vi nog av vid rockkonserter och allmänna val.

    • Jöran Fagerlund 12 juli 2010 — 16:38

      Du har som vanligt missat poängen i det jag skriver Karl-Otto. Det är inte lagidrott som är problemet utan tävlingsidrotten.

      Att budo som exempelvis karate utövas individuellt i grupp gör att man får mycket av det positiva från såväl lagidrott som individuell idrott.

  6. Äh. Det bästa vore om straffen för regelbrott delades ut efteråt i form av personliga, kännbara pengabötesstraff mot spelarna. Som inte fick betalas av klubben. Jag menar alltså inte att domaren ska bort, men de grejer han missar ska granskas efter match och bötfällas eller straffas med avstängning. Direkt på planen ska minsta opponering mot domslut från spelare som inte är lagkapten direkt rendera ett gult kort. Fan de får ju bli lite tuffare. Jag hade varit världens mest hatade fotbollsdomare jag.

    Men jag tror du önsketänker här, Jöran. Tävling är en konsekvens av lek och lek ligger inbyggt i människans gener. Det är omöjligt och inte ens önskvärt att få bort. Det skänker alldeles för mycket glädje för alldeles för många människor för det.

    Och hey, folk kan ju träna Bujinkan också. Inga tävlingar där heller;)

    • Jöran Fagerlund 12 juli 2010 — 20:10

      När det gäller bestraffningar håller jag helt med dig. Jag vet inte om en månadslön är kännbart nog för de mest överbetalda spelarna men jag kan tycka att det är rimligt med en årslöns avdrag för en tröjdragning.

      När det gäller tävlingsfri idrott är det inte så mycket önsketänkande från min sida. Om jag minns rätt anmälde sig 58000 till Göteborgsvarvet som gick för några veckor sedan minst 57960 måste ha gjort det med insikten att de aldrig skulle vinna. Betydligt fler än de som tävlade för att vinna loppet eller besegra jobbarkompisarna var de som deltog för att det är skoj att ha något att se fram emot under övriga årets löprundor. Många hade nog som mål att få en bättre tid än de fick förra året. De tävlade mot sig själva. Ett vanligt tema i budo. Aikidons grundare brukade tala om att den sanna segern är segern över sig själv.

      I Sverige finns minst 50000 aktiva kampsportare. Jag vet inte hur många tävlingslicenser de olika förbunden utfärdar varje år men jag skulle bli förvånad om det var fler än 2000.

      För majoriteten som söker sig till t.ex. karate är den egna drivkraften något annat än tävlingsframgångar. Sedan kanske en klubb bygger sin identitet och attraktionsförmåga på tävlingsmeriter. Huvudinstruktören är världsmästare etc.

      Budons graderingssystem är ett utmärkt exempel på motiveringssystem som är öppna för alla och inte uteslutande. Tvärt om främjar de samarbete. Ju bättre mina klubbkamrater är desto mer hjälp kan jag få i min träning. Jag har alltså allt att vinna på att hjälpa mina klubbkamrater. Så fort man blandar in tävling blir incitamenten annorlunda. Om du blir bättre än jag får kanske du men inte jag åka på nästa tävling.

      Inom alla budoarter är det möjligt för i stort sett alla att nå svart bälte. Till och med 2 dan eller 3 dan. Det är inte lätt men det går med hängiven och målmedveten träning. Det tar också tid men poängen är att det går och min framgång är inte beroende av ditt nederlag eller dina misslyckanden. Om du tränar lika hängivet och lägger ner lika mycket tid kan vi båda nå svart bälte men vi kan aldrig vinna SM i samma viktklass samma år.

  7. Jag håller så mycket med dig om detta. Och fotbollen är värst. Så långt från fair play man kan komma. Jag tror man måste börja om från noll där. Fusk- och våldstraditionen i fotboll är för stark och har funnits för länge för att kunna förbättras inkrementellt. Men behöver slänga ut alla som någonsin spelat aktivt, tränare, kommentatorer på tv/radio, rubbet. In med nya människor och bygg upp sporten från grunden igen, med en kultur där det inte är ok att fuska och slåss på plan.

  8. En polare till mig kom med en vad jag tycker är en lysande idé: lagtröjor i material som lätt går sönder (vid drag/ryck). Då blir det 1. enkelt att se att en tröjdragning faktiskt ägt rum, 2. lättare att spela vidare om du blir dragen, då tröjan går sönder och spelaren kan fortsätta i den ursprungliga riktningen.

Lämna en kommentar