Håll fast vid de rödgröna överenskommelserna men gör inte nödvändigtvis nya

Glada nyheter på måndagsmorgonen. Högsta placeringen på politometerns bloggranking hittills.

Just nu pågår rösträkningen om vem som skall bli talman. Moderaterna har lyckats få en enorm spinn på detta när de försöker framställa det som att det är att ge SD inflytande om man röstar på Kent Härstedt men inte om man som de borgerliga röstar på Per Westerberg.

För mig är dock partistyrelsens beslut att utse en framtidskommission det viktigaste. Det låter hoppfullt och har möjligheter att bli betydligt bättre än valutvärderingen 2006. Vad händer då med det rödgröna samarbetet under tiden? Jag menar att de gjorda överenskommelserna skall ligga fast men att vi inte nödvändigtvis behöver göra så många fler. Oenighet är naturligtvis inget självändamål och kan vi hitta enighet mellan S-V-MP är det bra.

Viktigast är dock att varje parti nu får utvecklas enligt sina förutsättningar och enligt sina medlemmars önskemål. Vänsterpartiet borde nu föra fram och utveckla vår politik. Det rödgröna samarbetet kan gå på lågvarv under tiden.

Vi bör definitivt gå fram med en egen budgetmotion för en ansvarsfull realistisk ekonomisk politik. Då menar jag inte ansvarsfull i termer av självpåtagen tvångströja i form av budgetregler och realistisk i termer av vad borgerlig media och Anders Borg gillar. Med realistiskt menar jag en politik som faktiskt möter de utmaningar Sverige står inför: en politik som när mandatperioden är slut har minskat klassklyftorna, höjt kvinnors löner, förkortat arbetstiden, nått full sysselsättning, höjt kvinnors löner till männens nivå och investerat för att minska svenskarnas klimatbelastning med 20-25 procent.

Det är endast utifrån verkligheten man kan bedöma om en politik är realistisk eller ej. Det är inte huruvida eliternas megafoner gillar politiken eller ej. Jag kan till exempel inte se ngon realism i att mina barns lärare tjänar mindre än metallarbetare. Nog för att jag gillar mina kameror och andra industriprodukter men jag älskar mina barn mer.

För att klara allt detta måste den offentliga konsumtionens andel av BNP öka och den privata minska. Får vi en rödgrön överenskommelse om det är det naturligtvis välkommet. I annat fall får Vänsterpartiet presentera en egen budgetmotion utan jobbskatteavdrag och höjda pensioner i stället för skattesänkningar.

I kväll skall jag lyssna på vår eminenta EU-parlamentariker Eva-Britt Svensson (V) på stadsbiblioteket kl. 18.00, kom du också. Eva-Britt skriver dessutom på sin blogg idag om protesterna mot nedskärningarna som tvingas fram av EU i flera medlemsländer.

En god vän till mig skrev på Twitter att man aldrig någonsin skall blogga om sitt bloggande. Lite märkligt. Jag har inte hört honom fördöma författare som skriver böcker om sitt författarskap, poeter som skriver dikter om poesi eller rockmusiker som skriver låtar om sitt artisteri och jag trotsar honom därför och konstaterar att jag har min högsta notering hittills på politometerns bloggrankning. Plats fem av vänsterpartister och plats 129 totalt. Inte illa.

Media: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, 11,12,13,14,15,16,17,18,19,2021,22,23,24,25,26,27,28,

Bloggar: Emil Broberg, Ali Esbati, Jerker Nilsson, Alliansfritt, Jens Holm, Jinge1,2,3, Jonas Sjöstedt,

2 kommentarer

Lägg till din →

  1. alltså fy fan vilken jävla lekstuga riksdagen har blivit. Men jag har misstänkt att vi levt i en demokratur länge och här är beviset. När det inte blir som folk vill då är det inte längre demokrati. Hoppas ni ruttnar sönder av ohyggliga sjukdomar allihopa.

  2. Och alliansen vann, med stöd från några rödgröna riksdagsledamöter som lät bli at rösta eller röstade med Alliansen för att beröva SD inflytande.

Lämna en kommentar