Intervjuad av Radio Göteborg om situationen i Japan

Peter Stenberg, Sveriges Radio, intervjuar hemma hos mig.

Radio Göteborg snappade upp mitt blogginlägg om att Svenska Budo & Kampsportsförbundet samlar pengar till stöd för de drabbade i Japan och ringde i morse. En stund senare stod Peter Stenberg i vårt vardagsrum och intervjuade mig. Du kan lyssna på intervjun här.

Efter intervjun har jag nåtts av nyheterna att Hombu dojo i Tokyo är intakt. Lite mindre skador på fjärde våningen men själva byggnaden är intakt. Värre är det med dojon i Iwama. Den har tydligen rasat samman rejält. Kamidana och o-senseis vapen går att rädda men taket kommer närmare golvet för varje efterskalv. Aiki-jinja är dock helt och de kommer att bedriva träning där framöver.

Det viktiga är att inga personer är skadade. De tre uchi-deshi som bodde i dojon bor nu hemma hos Inagaki sensei. Oavsett skadornas storlek borde det gå att bygga upp dojon på nytt. Aikidoutövare världen över kommer gladeligen att hjälpa till i ett sådant projekt. Jag tror till och med att andra budoutövare skulle kunna hjälpa till grundarens dojo i Iwama är på många sätt unik. Flera av de stora budoarternas grundares dojo är borta och ersatta av moderna komplex. Judons grundares, Jigoro Kano, dojo finns inte kvar. Den moderna karatens grundares, Gichin Funakoshi, dojo finns inte kvar. O-senseis första dojo i Tokyo revs för att ge plats åt nuvarande Hombu dojo.

Kanske får vi ordna en byggbrigad framåt vårkanten, sommaren och åka dit och snickra. Själv gör jag nog bäst i att låta bli att spika eftersom det skulle bli extra jobbigt för de som faktiskt kan snickra att både åtgärda jordbävningens och min ödeläggelse av dojon. Jag kanske kan fotografera och filma i stället.

Läs mer på Svenska Budo & Kampsportsförbundets hemsida och på Röda Korsets hemsida.

Läs alla mina inlägg om aikido och Japan.

Andra som bloggat: Chang Weng, Södergren, Kulturbloggen, Svensson1,2, Jinge, Essbeck, Kontaktsporter,

intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Media: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20, 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,

Lämna en kommentar