Försmak av det klasslösa samhället under fotokurs på sommarläger?

Det blev inte så mycket fotograferande för egen del. Mest lite bilder för att visa olika färgtemperaturer, skärpedjup och perspektiv.

Osökt kom jag att tänka på Marx’ beskrivning av det kommunistiska klasslösa samhället i Den tyska ideologin när jag i veckan höll tre work-shops i fotografi på Ung Vänsters sommarläger utanför Åmål:

Förhållandena är helt annorlunda i det kommunistiska samhället, där ingen har en bestämd avgränsad verksamhetskrets utan där var och en kan utbilda sig i den riktning som han önskar. Staten reglerar produktionen, och detta gör det möjligt för mig att göra det ena i dag, det andra i morgon, jaga på morgonen, fiska på eftermiddagen, sköta kreatur på kvällen och kritisera efter kvällsmaten, allt efter vad jag vill, utan att jag för den skull någonsin blir jägare, fiskare, herde eller kritiker. Förhållandet att den sociala verksamheten låses fast, att vår egen produkt konsoliderar sig som en opersonlig makt över oss, undandrar sig vår kontroll, grusar våra förhoppningar och överkorsar våra planer är ett av huvudmomenten i den hittillsvarande historiska utvecklingen.

Det blev väl inte särdeles mycket jakt, fiske eller kreatursskötsel för min del men väl en hel del arbete och skype-samtal med tyska uppdragsgivare under dagarna medan familjen badade i Furusjön och kritik på kvällen. 

Det blev tre riktigt bra work-shoppar kring fotografi. Innehållet var det samma alla tre kvällarna men deltagarna var olika. Riktigt bra med små grupper. Från början var det tänkt att deltagarna skulle få lite olika övningar men eftersom det var många intresserade som inte hade med sig kamera blev det mer en föreläsning med efterföljande diskussion.

Framgent ser jag fram emot fler och ännu bättre bilder i Röd Press, Rak Vänster och på Ung Vänsters hemsida.

Paradoxalt kan tyckas men jag fotograferade inte speciellt mycket under de tre dagar jag var på sommarlägret. Dels jobbade jag och prioriterade att bada med familjen när jag fick en stund över, dels hoppades jag att deltagarna skulle fotografera på egen hand. Det blev mest utbytesbilder til min presentation som bättre beskriv det jag pratade om.

För er som var med, och andra intresserade, finns presentationen här. (Den är rätt fet, 42 mb, så det tar sin tid att ladda ner.) Den innehåller inte så mycket text och kanske framstår som obegriplig om man inte samtidigt får min berättelse. Det finns två enkla lösningar:  googla grundkurs i fotografi eller bjud in mig till er klubb eller partiförening 🙂

På plats fanns en insamlingsbössa till återuppbyggnaden av Utøya. Förbudsstyrelsen beslutade också att överskottet från sommarlägret skulle gå dit. Terrorattackerna i Norge var en tragisk fond till sommarlägret men de överskuggade inte Ung Vänsters sommarläger. Sommarlägret var en uppvisning i hur värdig solidaritet med de som drabbats kan kombineras med framtidstro och optimism.

Även om jag inte tar med mig mer än ett dussin bilder från sommarlägret på minneskortet tar jag med mig många möten och minnen.

Läs alla mina inlägg om fotografi.

Media om Utøya: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, 11,12,13,14,15,

Om inlägget

Foto, Politik

En kommentar

Lägg till din →

  1. Att var och en kan utbilda sig som han vill har ingenting med kommunism att göra. (Tvärtom skulle jag hävda att i dem kommunistiska experiment vi har sett så här långt har medborgarna sett sina val inskränkta snarare än utvidgade).

    Det nödvändiga välstånd som sedan impliceras i citatet har ingen kommunistisk regim kunnat förverkliga, medan det finns bättre förhoppningar inom kapitalistiska och socialkapitalistiska samhällen (tex. Sverige).

    Välstånd, inte kommunism, ger valmöjligher.

Lämna en kommentar