Läs Mikael Nybergs Det stora tågrånet!

”Svensk järnvägstrafik har varit en lekstuga för okunniga politiker i 25 år” sade Ulf Adelsohn när han fick lämna posten som styrelseordförande för SJ.

Mikael Nybergs Det stora tågrånet, utgiven på Karneval förlag, är nödvändig läsning för alla som sysslar med transportpolitik. I synnerhet för oss i Vänsterpartiet höll jag på att skriva, men i sanningens namn är den en viktigare läsning för Socialdemokrater och borgare. Vi vänsterpartister har ju varit emot privatiseringen av SJ hela tiden. Efterhand fick vi med oss Miljöpartiet och även fackförbundet SEKO svängde från att ha varit en ihärdig konkurrensivrare till kritiker.

Boken gör en solid genomgång av historien bakom dagens kaos på spåren. Den samordning som är nödvändig för att få tågtrafiken att fungera försvinner när verksamheten delas upp. Ekonomin likaså. När olika bolag ansvarar för vagnar, spår, underhåll och städning görs det som är minst kostsamt för stunden inte vad som är mest ekonomiskt över tid, det som på ekonomspråk kallas suboptimeringar.

Mikael Nyberg sätter även in privatiseringsivern i ett större sammanhang och kopplar samman tågproblemen med finanskrisen. I stället för att investera i produktion flyttar banker runt kapital i olika spekulationsprojekt. Där framstår offentlig verksamhet som speciellt attraktiva.

Tyvärr, eller kanske tack och lov, saknar boken resonemang om det går att vända utvecklingen och förstatliga SJ igen. Boken pekar på behovet av en sammanhållen järnväg. Den lata sidan av mig hade hoppats på ett recept för att återta SJ. Realisten i mig inser att det krävs organisering och mängder av stora och små beslut för att få järnvägen att fungera igen. Därför är det på sätt och vis befriande att Mikael Nyberg inte försöker sig på en detaljerad färdplan för att återta SJ.

Ett stilistiskt grepp som förbryllar mig något är att bokens enda kvinna som får något större utrymme, Carina Sämfors, får det i form av ett CV på ett kapittel där hon plötsligt blir bokens ”jag”. Kanske får tar jag tillfället i akt och frågar Mikael Nyberg den 22 mars  när han kommer till Göteborg. Tillsammans med Ida Nilsson, ordförande i Jordens Vänner, kommer han att hålla en lunchföreläsning. Kom dit och lyssna. Jag planerar en intervju med Mikael och om du har några frågor får du gärna posta dem i kommentarsfältet här nedan.

Läs alla mina recensioner samt inlägg om transporter, trafik, miljö, klimat och privatiseringar. Läs även Jonas Sjöstedt.

8 kommentarer

Lägg till din →

  1. ”Bättre” med statliga monopolföretag?
    DSB Väst verkar vilja kasta in handduken..

    Och DSB är ju den danska motsvarigheten till SJ, stort, statsägt och ”tryggt”.
    DSB Väst är ett dotterbolag till DSB…

    http://www.vasttrafik.se/Startsida/Nyheter/Risk-for-problem-i-tagtrafiken-i-Vastsverige/

  2. Ja, ”Usch och fy” så hemskt det är med privata entreprenörer..
    ”Mycket” bättre med statliga monopol..
    Eller.. ?

    http://www.dalademokraten.se/Borlange/Manga-resenarer—pa-ny-tagstracka-/

    Du vet nog också att Dala-Demokraten (Dala-Demagogen) är en mycket ”röd” tidning…

    • Du som kommer från trakterna av Borlänge / Falun har ju nu ett direkttåg att åka.. Eller vägrar du för att det inte är ett statligt monopol som kör?

      • det är väl klart det finns bra exempel men överlag är det ju helt bedrövligt, på sträckor där det inte finns tillräckligt med kunder ignorerar du totalt, sträckan falun-borlänge är ju en högt trafikerad sträck. Du visade ett ”positivt” exempel av privatiseringarna, boken i fråga visar på hundratals negativa..

  3. Jag tror svenska folket är rätt trötta på privatiseringar vid det här laget. Apoteket och bilprovningen blev ju rejäla floppar. Elmarknaden ska vi inte ens prata om, pinsamt dåligt skött. Det enda jag kommer på som varit någorlunda lyckat är väl telemarknaden? Jag är inte vänsterpartist, men här håller jag helt med dig!

  4. Aldrig hört talas om Tågåkeriet i bergslagen AB ? Ett mindre privat framgångsrikt järnvägsföretag som skapat ett uthålligt företag med både gods- och persontransporter bl.a mellan Falun och Göteborg via Kristinehamn där de har kontor och verkstad!
    SJ och andra mindre operatörer anlitar dem

    http://www.tagakeriet.se/

Lämna en kommentar