Att slippa biljettkontroller är bara ett av många argument för nolltaxa

Vid buss 173 gick det lugnare till i går.

I går blev jag kontrollerad på buss 173 från Gårdsten till Heden. Även om jag behövde be kontrollanten visa sin legitimation gick det lugnt till jämfört med det 28-åriga Jeanette Halldin fick utstå tidigare i veckan. Filmen där hon hålls fast av kontrollanterna finns på youtube. Västtrafik menar att kontrollanterna agerat korrekt. Oavsett om kontrollanterna agerat rätt eller fel är det helt onödigt eftersom vi skulle kunna ha nolltaxa i kollektivtrafiken. 

Ofta sägs att vi inte har råd att införa nolltaxa. Som jag har skrivit om tidigare är nolltaxa tvärt om en möjlighet att utöka turtätheten eller bygga ut välfärden. Ett månadskort på runt 500 kronor motsvarar två procents skatt för den som tjänar 25000 kronor i månaden. En skattefinansierad kollektivtrafik innebär mer pengar i plånboken för alla, lite grovt räknat, som tjänar mindre än 50000 kronor i månaden och åker kollektivt.

Vänsterpartiet kräver nu avgiftsfri kollektivtrafik och en uppförandekod för biljettkontrollanter. I ett pressmeddelande säger distriktsordförande Thaher Pelaseyed:

– Videoklippet väcker obehag. Det är inte första gången som Västtrafiks kontrollanter beter sig på ett sätt som resenärer upplever som både obehagligt och otryggt. De resenärer som väljer att åka kollektivt ska känna sig trygga och när man har betalat sin biljett eller köpt sitt månadskort ska man få den bästa servicen

Det vinns många argument för nolltaxa i kollektivtrafiken. Att slippa biljettkontroller är bara ett av dem.

Här är filmen:

Uppdatering: SVT och GP rapporterar att kontrollanterna lackade ur på VD i Västtrafik, Lars Backström, för hans uttalande i TV under måndagen.

Media: GP, SVT, SVT, AB, GT, GP, SR,

18 kommentarer

Lägg till din →

  1. Idag och resten av veckan ut kan du väl vara glad Jöran!

    Västtrafik har via sin underleverantör av tjänsten tagit sina kontrollanter ”ur trafik” så att skriva fram till Måndag så nu kan alla åka utan att betala för sig! 😉

    Tänk! Ett fullskaleexperiment med gratis, dvs att någon annan betalar den, kollektivtrafik!

  2. Men för tusan, betala och försök inte smita när du blir påkommen! Är inte det enkla regler vi lärde oss redan i småskolan?
    Utan kontroller skulle de flesta smita från betalningen.
    Att lägga på skatten kan vara bra, men de som bor i samhällen utan lokaltrafik, varför ska de betala för att ni ska åka gratis?

  3. Det är faktiskt första gången på mycket, mycket länge jag inte pallat att se färdigt en video på internet. Riktigt obehagligt. Jävla fascistfasoner. Då är jag ändå relativt mycket inne på att det är viktigt att betala så länge vi har ett betalsystem.

    Däremot så tycker jag Vänsterpartiets linje här är helt klockren. Jag tycker att infrastruktur skall vara gemensamt betald. Utav miljöskäl så kan det ju finnas skäl att frångå den principen, men i grunden är jag emot avgift för Öresundsbron, eller sådana där läskiga betalstationer för att köra på motorvägar som finns i utlandet. Tycker hellre att man ska reglera och förbjuda trafik än att komma med ekonomiska styrmedel eftersom det inte är lika rättvist. Tyvärr är det politiskt svårare att få igenom.
    Rätten att kunna färdas lokalt i sin kommun borde vara en självklarhet. Tyvärr är det inte så. Dessutom skulle det förenkla administrationen, underlätta för funktionshindrade, barnfamiljer och även vara en kanongrej ur turisthänseende!

    Det mest absurda är att dessutom skulle en stor del av Göteborgarna vinna på det, eftersom en effektiv skattefinansiering skulle behöva ganska små intäkter. Tyvärr tror jag att det inte bör göras på studs eftersom kollektivtrafiken i Göteborg lider av kapacitetsproblem i dag. Dessa bör åtgärdas innan man ”ökar efterfrågan” ytterligare….

  4. Vill du kanske också ta bort p-vakterna ? De upplever jag som en pest verkligen.
    Fick en bot för att jag ställt in klockan på vindrutan lite fel. Det var många år sen jag blev kollad på T-banan. Inget problem om man betalt för sig. Om man som jag tycker att var och en ska göra rätt för sig, är det inget problem att visa upp biljetten.

  5. Det är självklart fel att skattebetalarna står för hälften av kostnaden. Bussresenärerna skall betala för sig själv, precis som bilisterna. Jag åker ytterst sällan kollektivt då det är så förnedrande, vilket den här filmen är ett utmärkt exempel på.

    • Jöran Fagerlund 21 april 2012 — 18:01

      Bilisterna bär inte alla kostnader för biltrafiken. T.ex. vägar och sjukvård kostar mer än vad bilisterna betalar. För att inte tala om vad det kommer att kosta att hindra klimatförändringarna och miljöförstörelsen bilismen har orsakat.

      • Nu får du allt ta och förklara dig vad du menar!
        På vilket sätt skulle inte de som använder sig av vägarna inte betala för sig?
        Och vad har sjukvård att göra med vägtrafiken? Hur mycket pengar skulle ”sparas” om det inte förekom en enda olycka på vägarna?

        Om man skall räkna så på ditt sätt så skall man också räkna upp alla de plusposter som ges av vägtrafiken!

        Konstigt också att du nu också verkar vara väldigt intresserad av att ”alla skall göra rätt för sig” när du vanligtvis vill att någon annan (eller ”de rika”) skall betala för dig och dina ”kompisar” i vänstern..

  6. Ärligt talat, så är Västtrafik med sina underleverantörer i det närmaste unika. Unika i sitt totala missförstånd av sin roll. Man har den snedvridna bilden att resenärerna är till för organisationen, inte tvärtom vilket borde vara, och är, det normala i andra delar av världen… Kontrollanternas allt för ofta buffliga, aggressiva och delvis laglösa beteende är bara botten på isberget.

    Hela verksamheten från högsta ledningen ner till förarna och annan personal i frontlinjen är genomsyrad av idén att resenären är till för oss, resenären försöker alltid fuska, resenären är ”dum”, men VI är perfekta. Inget finns att kritisera, legitima klagomål finns knappast, allt kan bortförklaras med att det är resenärens eget ansvar. Bara en sån sak som att man på tidtabellerna skriver ”tiderna i tabellen är ungefärliga”…. Vad bra, då behöver man aldrig ta ansvar för förseningar, uteblivna turer med mera, om man inte känner för det just då. Inga argument biter, spelar ingen roll om det gäller tre minuter eller två timmar, tiden är ungefärlig så det får man acceptera som resenär….

    MEN, gud nåde den som råkar tolka världens mest komplicerade biljettsystem fel, till och med på uppmaning av Västtrafiks egen personal, eller glömma stämpla, DÅ finns det inga ursäkter, fram med Gestapo! Då saknas allt spelrum man ger utrymme för för egen räkning. Fuska med en miljardupphandling? Vi är förlåtna! Vänta 30 sekunder med att stämpla en biljett för 22 kronor? DU skall betala 1200 kr i straffavgift, bli offentligt förnedrad och kanske till och med misshandlad…

    Fin policy, det… och nej, jag sanktionerar inte fusk. Men anser att Västtrafik skall vara den serviceorgansiation de borde vara, inte en repressiv kontrollapparat.

  7. Skola och sjukvård kan det allmänna driva. Resten ska envar betala för, även vägar. Men dock utan de befintliga fordonsskatter som finns idag. Dubbelbeskattning är av ondo, därför har den avskaffats när det gäller svenskar som arbetar utomlands. Men i trafiken är det helt OK. Kollektivtrafik betalar man när man utnyttjar den. Enkelt som korvspad.

  8. Menas att skattebetalarna ska stå för de resandes kostnader ? Var och en får väl stå för vad han kostar. Typisk vänsterförslag.

    • Jöran Fagerlund 21 april 2012 — 11:09

      Ja, Karl-Otto, det är ett typiskt vänsterförslag.Skattebetalarna står redan i dag för runt hälften av kollektivtrafikkostnaden. Skattebetalarna står även för infrastruktur som vägar.

      • .. och eftersom en ytterligt stor majoritet 99,9% av skattebetalarna även utnyttjar samma vägar så..
        😉

        Konsekvens Jöran !!!

  9. Nicke Nyfiken 21 april 2012 — 06:16

    Gör man ett aktivt val som vuxen att inte följa reglerna om att stämpla vid ombordstigning så räknas det som tjuvåkning. Då får man stå sitt kast, vem vet hur många gånger hon har gjort det här innan?

    Jag ser ditt utspel som ett populäristiskt inlägg i en pseudodebatt, ett försök att vina lite röster.

    Kontrollanterna gjorde rätt, hon skulle ha betalat för sig enligt reglerna.

  10. Ett lätt sätt att få biljettkontrollanterna dömda är att ”tappa biljetten” och sedan ”hitta den” när polisen kommer. Då blir det olaga frihetsberörande för kontrollanterna.

  11. Grov misshandel, olaga frihetsberövande och framkallande av fara för annan, det är att agera korrekt enl Västtrafik? För ett påstått ‘brott’ de inte kan bevisa? Blir nog att promenera nästa gång man besöker Göteborg… Eller undvika Götet öht, kommuntjänstemän som uppmanar till misshandel låter lite sådär…

  12. JA, du Jöran! Du förstår säkert var för inte jag vill ha något med Värsttrafik att göra och deras gestapokontrollanter!

Lämna en kommentar