Stärkande kongress

Ombord på tåget mot Stockholm och ett styrelsemöte med FAH Kommunerna och Miljön samlar jag tankarna kring helgens kongress. Det var en stärkande kongress för partiet. Skilda uppfattningar i det mesta. Klara majoriteter i bland, jämt skägg i bland. Alltid med en god och kamratlig stämning. Precis som det skall vara.Något som gladde mig var att kongressen biföll en motion om partiskatt. Detta har tidigare varit en rekommendation. Nu är det stadgefäst. Konstruktionen med 5/8 av ett prisbasbelopp dvs. att heltidsarvoderade får ha kvar max 27500:– i månaden efter skatt är inte optimal enligt mig men betydligt bättre än dagens rekommendation. Jag hade föredragit att vi knöt ersättningen till Handels avtal som föreslogs i en annan motion och som jag föreslog i en motion till årskonferensen i Göteborg 2010. Den beslutade konstruktionen är betydligt bättre än dagens och jag stödjer den helhjärtat nu när den väl är på plats.

Viktigast var dok den tydliga markeringen att partiet måste skärpa sin miljöprofil och utveckla miljöpolitiken. Kongressen biföll både en motion om ett nytt miljöprogram och en motion (C3) om ekologiskt-ekonomiskt program som jag var med på ett hörn och författade. Är inte det samma sak? Inte nödvändigtvis. Det ekonomiskt-ekologiska programmet skall se till att vår ekonomiska politik ryms inom det ekologiskt hållbara. Kanske går det att göra så djupt att det även täcker in allt som måste rymmas i ett miljöprogram. Kanske behövs det två program.

Ett annat viktigt beslut var att ta fram ett strategidokument för sex timmars arbetsdag. Kongress efter kongress har lyft frågan och partistyrelsen har, i ärlighetens namn, inte prioriterat frågan tillräckligt. Vi får hoppas att vi får en fyllig utredning och en rejäl strategi. Idén att nu sänka arbetstiden till 37 timmar per vecka tror jag inte på. Skall arbetstiden sänkas skall den sänkas rejält. 30 timmars arbetsvecka sex timmars arbetsdag, kan inte vara ett mål för Vänsterpartiet och 37 timmar ett delmål. Det är sex timmars arbetsdag som är ett delmål på väg mot befrielse från löneslaveriet.

Erik Berg gör en utmärkt analys av kongressen. Andra som bloggat om kongressen: Jonas Sjöstedt, (och en gång tillKaj Raving, Lasse Strömberg, Linda Fleetwood, Jinge, Jerker Nilsson, Mammapolitik, Helena Duroj, Jonas Wikström,

För egen del funkade det bra att vara ombud och samtidigt fotografera. Jag kunde föra över bilder trådlöst direkt från kameran som webredaktionen sedan kunde välja bland och publicera i bildarkivet. Smidigt att inte behöva köra dem genom datorn. Här har ni några bilder till:

Läs alla mina inlägg om kongressen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Media: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20, 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30, 32,32,33,34,45,36,37,38,39, 40, 41,42,43,44,45,

Om inlägget

Politik

Lämna en kommentar