Jonas Sjöstedt betonade vikten av att hela partiet bär de gröna frågorna i valrörelsen på miljökonferens för lokala aktivister

Många på plats.
Många på plats.

Sitter på tåget hem från en välbesökt miljökonferens i riksdagshuset i Stockholm. Ett 40-tal lokala vänsteraktivister samlades i för en miljökonferens. Här bjöds vi på lokals exempel, rikspolitik och EU-aktiviteter.

Först ut på det späckade programmet var vår partiordförande Jonas Sjöstedt. Han inledde med att kritisera såväl högerregeringen som Miljöpartiet. Regeringen kommer aldrig att få ner utsläppen till en nivå planeten tål. Miljöpartiet har tonat ner de kontroversiella, men nödvändiga, kraven. Allt för att öka chanserna att sitta i regering med Socialdemokraterna eller de borgerliga.

Jonas Sjöstedt  kostade även på sig lite självkritik och menade att vi har en utmaning inom vänsterpartiet. Även om vi har vi den bästa miljöpolitiken och vi har jättemånga duktiga företrädare ute i kommunerna är det del av partiet som bär upp det gröna i partiet.

– Och jag skulle önska att det blir hela partiet. Att det är lika självklart som att vi är feminister att vi också är gröna med allt vad det innebär för politikens konsekvenser. Och där tycker jag att det finns mer att göra, sade Jonas Sjöstedt.

Lyssna på Jonas inledning:

Fler bilder:

Läs alla mina inlägg om miljö och klimat. Liknande inlägg:

1. MKN: ”Ta med värdet 
av ekosystemtjänster 
i stadens beslutsunderlag”

2. Trist att socialdemokraterna och de borgerliga strök arbetstidsförkortning ur remissförslaget till klimatstrategiskt program

3. Schlaug, Malmaeus och jag på miljökonferens i Falun – eller fyra miljöföredrag och ett styrelsemöte

4. Klass och klimat på Vänsterdagarna

5. Jonas Sjöstedt på plats när Göteborg cyklade för klimatet

En kommentar

Lägg till din →

  1. Tommy Palmgren 16 mars 2014 — 18:58

    Ja jag är utbildad Biolog, geovetare och ekolog och har mycket klart för mig hur det ser ut både inom de areella näringarna , miljökraven och energiomställning inför framtiden , jag kan mycket om gruvfrågorna och hur det ser ut sen många år tillbaka … men lokalt i Kalmar län satsas ej på dessa frågor och jag har fått bekosta alla initiativ själv.. Dåligt har VP förvaltat min insats och vilja att ställa upp..
    Tommy Palmgren

Lämna en kommentar