Utfrågad om en kärnvapenfri värld av IKFF och Fredsam

Debatt på hemmaplan och då menar jag inte geografiskt.

Bara tre partier dök upp när Fredsam och IKFF arrangerade en utfrågning i Brunnsparken idag: Centerpartiet, Feministiskt initiativ och Vänsterpartiet.

Jag fokuserade på de rödgröna uppgörelser vi har gjort om Afghanistan, säkerhets- och försvarspolitikenFN och nedrustning, vapenexport samt behovet av en feministisk regering.

Dessutom talade jag en del om Vänsterpartiets motion att ansluta Göteborg till Borgmästare för fred som fick stöd i kommunfullmäktige och vårt lokala fredsarbete.

Du kan lyssna på utfrågningen här:

Jag sände även utfrågningen på Bambuser och om allt funkade som det skulle har jag även utfrågningen på band och kan klippa ihop en filmsnutt också.

I övrigt var dagens rödgröna utspel ett välkommet besked att studiemedlen höjs. Inte tillräckligt men en bit på vägen.

Liknande inlägg:

1. Två positiva besked Sverige lämnar Afghanistan och barnomsorgen byggs ut

2. Fredsrörelsen hedrade atombombens offer och krävde att Carl Bildt agerar för kärnvapnens avskaffande

3. Där vi vill ha fred vill borgarna ha krig

4. Bjereld briljerar om Afghanistan på blogg

5. Bryt EU:s frihandelsavtal med Israel och skicka en båt till

6. Avsiktliga oavsiktliga mord

7. Obama lovar att bara atombomba andra atombombsländer som en ”kompromiss”

9. Är en värld fri från kärnvapen inom räckhåll?

10. Göteborg kommer, på mitt initiativ, att ansluta sig till Borgmästare för fred

Läs alla mina inlägg om kärnvapen och fred.

politometern och intressant kan du läsa andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Bloggar: Emil Broberg, Ali Esbati, Jens Holm, Jonas Sjöstedt, Jinge,

Media: GP1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12, GT1,2,3,4, ex1,2,3,4, AB1,2,3,4,5, SVD1,2,3,4, DN1,2,3,4,5, SVT1,2,3,4,

En kommentar

Lägg till din →

  1. Jag känner mig litet tryggare, bara för att jag är litet äldre, så jag slipper förhoppninsvis inte vara med, då Sverige, på grund av denna massinvandring, som våran förre statsminister Tage Erlander, varnade så skarpt för i ett reportage, som han hade i TV, om arbetskraft invandring från länderna i södra Europa! Italienare, ungrare och österrikare godkände han. Men då reportern nämnde Jugoslavien, blev svaret. Ett tveksamt ”nja”. ty där var, ovisst då i Jugoslavien.
    Men så har vi ju Libanon och Mellanösterns folk, fortsatte reportern.
    Enda gången, som jag har sett att det blev fart i Tage, var då. Han flög faktiskt upp ur soffan, som skjuten ur en kanon! ”Oh, Nej, Nej för tusan”. ”Tag för guds skull, inte in något folk, från Mellanöstern, hit upp till Sverige”. Där vi har haft fri och kristen religion i tusen år. Det skulle bli rena katastrofen då, för det svenska kristna folket.
    Och faktum är att visst hade han rätt. Året var 1969, strax innan han överlämnade sin ministerpost, till Olof Palme, som hade helt andra tankar i bakhuvudet.
    Men konsekvänserna ser man inte förrän idag därom.
    Se bara verkliheten i Malmö idag, den staden, har tyvärr numera. blivit lilla Nordens Bagdad. Eller Hur???

Lämna en kommentar