Nolltaxa ger 410 miljoner till välfärd i Göteborg

Älvsnabbaren är avgiftsfri och där får man ta med sig cykel även om den inte går att fälla ihop.
Älvsnabbaren är avgiftsfri och där får man ta med sig cykel även om den inte går att fälla ihop.

Göteborgs Stad betalar 410,5 miljoner kronor till Västtrafik varje år för olika rabatter och skolkort. En skattehöjning för nolltaxa i hela regionen skulle bli en valvinnare både i Göteborg och kranskommunerna.

Vi skulle kunna göra mycket med 410 miljoner årligen i förstärkta ramar till verksamheterna. Det skulle inte handla om tillfälliga satsningar eller engångsinvesteringar. Nolltaxa brukar oftast diskuteras som något som tar resurser från välfärden. I Göteborg skulle nolltaxa tillföra välfärden resurser.

Här är vad jag hittar i Stadens och utbildningsnämndens budgetar. Kostnaden på 68 miljoner för gymnasieelevernas skolkort redovisas inte i Stadens budget utan ingår i utbildningsförvaltningens budget. Det handlar således inte om tillägstrafik. Göteborgs Stad betalar extra för ett par busslinjer. Det handlar om ersättningar för förlorade biljettintäkter för Västtrafik.

Sänkt månadskort 136,0
Avgiftsfritt för 65 + 78,5
Avgiftsfri Älvsnabbare 13,5
Vintertrafik på älven 1,3
Generell utdelning av skolkort 99,0
Utökad giltighet skolkort grundskolan 7,2
Planerat nytt tillköp utökad giltighet skolkort 7,0
Gymnasieelever 68,0
Summa 410,5

Man brukar säga att nolltaxa skulle kosta motsvarande en procentenhets skattehöjning (en skattekrona). I Göteborg innebär en skattekrona i runda slängar en miljard kronor. Räknar vi med en ökad ambition i kollektivtrafiken motsvarar 410 miljoner kanske en tredjedel. Göteborgarna betalar således redan en tredjedel av nolltaxan. Varför inte gå all in och betala hela kollektivtrafiken via skattsedeln?

Jag har räknat på kostnaderna och de sociala konsekvenserna tidigare. Det bästa är om nolltaxa genomförs genom skattehöjning i regionen. Genom en höjning av regionalskatten kommer vi åt höginkomsttagarna i kranskommunerna. Vi kan även skapa allianser med kollektivtrafikresenärer och bilister i kranskommunerna. Både de bilister som ställer bilen och de som lättare kommer fram på vägarna när trängseln minskar eftersom fler lär åka kollektivt. Nolltaxa kan vara den fråga som garanterar rödgrönt styre i regionen under årtionden framöver. Det skulle troligtvis också stärka vänstern i de borgerligt dominerade kranskommunerna.

Om en del av det ökade budgetutrymmet läggs på cykelinfrastruktur och ökade möjligheter att ta med cykeln på kollektivtrafiken skulle en mäktig allians med stadens cyklister byggas. En invändning mot nolltaxa som i bland hörs från från cyklister är ”varför skall jag betala för andras bussresor?” Det skulle också minska risken att nolltaxa lockar cyklister till kollektivtrafiken. Det vore ett steg i fel riktning.

Västtrafik räknar för övrigt med att det nya biljettsystemet kommer att kosta 120 miljoner kronor. Denna investering hade kunnat läggas på något annat om man hade haft nolltaxa. Varför inte köpa solceller för 120 miljoner kronor? Det skulle bli väldigt mycket billig el i årtionden framöver till Västtrafiks regionaltåg.

Ett annat sätt att använda de 410 miljonerna vore som delfinansiering av nolltaxan. Helt enkelt att regionen och kommunerna delar på kostnaden. Det tror jag blir onödigt omständligt men man får väl vara pragmatisk och öppen för diskussion.

Avslutningsvis tror jag att ett vallöfte om nolltaxa i hela regionen kommer att ge medvind till ja-sidan i folkomröstningen om trängselskatt. Höjd regionalskatt och trängselskatt är till nytta för folkflertalet. De med de lägsta inkomsterna som idag köper månadskort eller kör bil kommer till och med få mer kvar i plånboken om kollektivtrafiken betalas helt via skatten. De sociala aspekterna är viktigare än de miljömässiga. Nolltaxa är en frihetsreform för låginkomsttagare och ett sätt att öka rättvisan i fördelningspolitiken. Nolltaxa är en omistlig byggsten i ett samhälle som styrs av principen ”av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov”.

Läs alla mina inlägg om trängselskattkollektivtrafik och nolltaxa. Liknande inlägg:

1. Några möjliga vägar att stegvis införa nolltaxa i kollektivtrafiken

2. Vänsterpartiet genomför nolltaxa i Kiruna, Avesta och Jokkmokk

3. Kan nolltaxa i kollektivtrafiken finansiera välfärds­­satsningar?

4. Trängselskatt ökade kollektivtrafikresandet med nästan 20 procent

5. Reklamfri kollektivtrafik vore en viktig insats för kultur och miljö

6. Läge att höja trängselskatten och regionskatten och införa nolltaxa?

7. Som om någon har påstått nolltaxa egentligen är gratis

Lämna en kommentar