Homofobi, yttrandefrihet, integritet och IP-adresser

Leksakskatalogernas familjebildningar är gulliga men knappast moderna...

Efter att moderaten Karl-Otto Hultström petats från sina uppdrag i Botkyrka sedan jag skickat ett öppet brev till Fredrik Reinfeldt med anledning av Hutsröms homofoba kommentarer på min blogg har en del kommentarer och andra bloggar diskuterat yttrandefrihet och integritet. Det har framförts att jag övervakar mina läsare genom att lagra IP-adresser. Låt oss därför ta det hela från början och reda ut begreppen.

Öppet brev till statsministern

Jag hade två syften med mitt öppna brev till Moderaterna. Det första var att med ett brev uppmärksamma ansvariga Moderater om Karl-Ottos beteende här på bloggen. De agerade snabbt och resolut. Jag har till och med fått ett offentligt tack av en ledande moderat.

Genom att skriva ett öppet brev ville jag göra omvärlden uppmärksam på Karl-Oto Hultströms kommentarer. Det lyckades över förväntan. Min blogg visades 2200 gånger under fredagen, 2000 gånger under lördagen och räknaren närmar sig redan 500 idag. Flera bloggar tog upp nyheten.

Efter att Ekot plockat upp nyheten följde TT och de andra efter. Nyheten har publicerats på text-TV, GP, GT, DN, Svd, Expressen, SvtAftonbladet och Radio Göteborg gjorde en intervju i söndags morse. Troligtvis finns nyheten i fler medier som jag ännu inte har hittat.

...inte heller könsrollerna är speciellt moderna...

WordPress

Min blogg ligger på wordpress.com, en gratisplattform som är byggd av gänget kring öppen-källkod-projektet wordpress.org som är ett bloggverktyg man kan installera på en egen server. Jag skall inte ge mig in på teknisk mumbojumbo jag inte behärskar utan konstaterar att piratpartistern och EU-parlamentarikern Christian Engström använder wordpress.com så det kan inte finnas allt för stor kritik mot plattformen i integritetsälskande kretsar.

Ni som kan mer än jag får gärna rätta mig om jag har fel. WordPress.com sparar inga IP-adresser på besökarna vad jag vet. Jag kan i alla fall inte se dem. Statistiken jag kan se anger hur många gånger bloggen har visats men inte unika besökare, något som kräver registrering av IP-adresser.

När man kommenterar anger den som kommenterar ett namn och en epostadress. WordPress.com sparar automatiskt också IP-adressen för varje kommentar. E-postadress och IP-nummer visas inte på bloggen men jag kan se dem i min kontrollpanel.

Mina inställningar är sådana att första kommentaren en person gör måste godkännas av mig. Alla som har fått en kommentar godkänd kan sedan kommentera utan att jag behöver moderera.

Karl-Otto Hultström

Karl-Otto Hultström (M) kommenterade för första gången på min blogg den 8 januari 2010. Då angav han sitt fulla namn och en e-postadress. Denna e-postadress har han använt vid samtliga kommentarer, även de när han angav ett annat namn. Därför kunde han kommentera utan att behöva vänta på godkännande från mig.

Efter ett tag uppmärksammade en god vän, som är bättre orienterad i Stockholms lokalpolitik än jag, mig på att Karl-Otto Hultsröm är förtroendevald för Moderaterna i Botkyrka och står på moderaternas vallista.

Efter debatt och kritik i olika frågor meddelade Karl-Otto Hultström den 9 april: ”Efter flera muntliga varningar från lokala muslimer och V:are lägger Karl-Otto Hultström ner pennan. Värderar mina få återstående år mer än en yxa i huvudet. Det har varit roligt att käfta emot !”

Det var inte det sista vi skulle få höra från Karl-Otto Hultström. Redan två timmar tidigare postade han en kommentar under signaturen ”Judas” men han angav själv samma e-postadress som när han postade under sitt eget namn.

Redan dagen efter försökte jag på ett subtilt sätt få Karl-Otto Hultström att förstå att jag kan se att han använder samma e-postadress för signaturen ”Judas” och ge Karl-Otto möjligheten att upphöra med fånerierna utan att tappa ansiktet. Jag försökte på ett fint sätt igen den 11 april när han kallade sig ”Gubben Andersson” och ännu en gång när han kallade sig ”Agatha” samma dag. När Karl-Otto kallade sig ”Erik” den 12 april fick jag bli mindre subtil men han fattade inte vinken så jag konfronterade honom den 13 april: ”Hej Karl-Otto. Varför kallar du dig ”Erik”?” Så har det rullat på.

Den 22 april kommenterade han åter igen under sitt riktiga namn Karl-Otto Hultsröm och använde samma e-postadress. Den 17 juni förklarade jag för Karl-Otto varför jag namnger honom på bloggen även när han skriver under pseudonym:

Jag gör ingen speciell kontroll av de som kommenterar här på bloggen. I ditt fall är det två saker som spelar in till varför jag namnger dig.

1 Du är en förtroendevald för moderaterna.
2 Du skrev att du skulle sluta kommentera min blogg eftersom du fick så många mothugg. Ändå fortsatte du under pseudonym.

Läsarna kan ju få för sig att det finns flera personer med rasbiologisk läggning bland kommentatorerna när det i själva verket bara är en. En moderat kommunalpolitiker t.ex.

Det kan finnas skäl till att någon vill skriva under pseudonym. Om du Karl-Otto vill avslöja oegentligheter inom stockholmsmoderarerma eller om du vill berätta att du faktiskt håller med mig men inte vill erkänna det inför omvärlden kan du skriva under pseudonym.

Om du bara vill sprida reaktionära, homofoba och rasistiska åsikter utan att stå för dem officiellt så får du vända dig annorstädes.

Lagring och spårning av IP-adresser

Nyckeln till att koppla samman Karl-Otto Hultströms olika kommentarer är alltså den e-postadress han frivilligt har angett varje gång han har kommenterat. Jag har inte fört något speciellt register över IP-adresser eller försökt spåra vilken dator eller leverantör som har använt just den IP-adressen. Däremot dubbelkollade jag alla de homofoba kommentarerna med Karl-Otto Hultströms e-postadress angiven och såg att de hade samma IP-nummer för att försäkra mig om att ingen annan hade angett Karl-Otto Hultströms e-postadress för att kommentera i hans namn. Jag vill inte beskylla någon för homofoba åsikter på falska grunder.

...men mannen i familjen har i alla fall fluga precis som jag ibland.

Får man inte kommentera anonymt på min blogg?

Eftersom jag inte kollar upp e-postadresser eller IP-nummer kan man vara hur anonym man vill. Karl-Otto Hultström var en offentlig person som först sade att han skulle sluta kommentera och sedan fortsatte ändå. Jag tycker att det är angeläget för mina läsare att få reda på det.

Flera av de homofoba kommentarer jag citerade i brevet till Reinfeldt hade Karl-Otto skrivit under sitt eget namn och alltid, frivilligt, angett samma epostadress.

Yttrandefrihet och lämplighet till uppdrag

Mina 805 inlägg har fått över 4000 kommentarer. Jag har raderat mindre än ett dussin och gått in och strukit en del meningar i ett fåtal. Det brukar oftast handla om att någon önskar livet ur någon annan. Någon hård censur kan man inte tala om.

Karl-Otto Hultströms kommentarer ligger kvar på min blogg så ingen kan påstå att jag har hindrat honom att framföra sina reaktionära åsikter. Bara för att Karl-Otto har rätt att framföra reaktionära uppfattningar innebär det inte att han är lämplig som nämndeman. Lika lite som att Carl Bildt är lämplig som utrikesminister bara för att han är oskyldig till dess att motsatsen är bevisad.

Jag registrerar således inte mina besökare. Jag försöker inte spåra någons IP-adress eller ens googla på personernas namn. Karl-Otto Hultström fick flera chanser att ändra sitt beteende här på min blogg. Under Pride-veckan tog hans homofobi sådana proportioner att jag kände mig tvingad att agera. Allt annat hade varit oärligt mot mig själv och ett svek mot alla de som skall få sin sak prövad i Södertörns tingsrätt.

Läs alla inlägg om HBT, Pride, IT, PR, yttrandefrihet och demokrati.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Bloggar: Ung Vänster Storstockholm, Emil Broberg, Jinge,

Media: DN1,2,3,4, Svd1,2, GP, GT1,2, AB1,2, Svt1,2,

Om inlägget

Politik

17 kommentarer

Lägg till din →

  1. Mats Einarsson 03 augusti 2010 — 11:59

    Vissa Botkyrkamoderater är missnöjda med Jimmy Bakers uttalanden:
    http://moderaterna.net/botkyrka/2010/07/uttalande-ang-karl-otto-hultstrom/#comments

  2. @bengt Visst har du rätt i att en e-postadress kan fingeras, däremot misstänker jag att en IP-adress blir svårare att göra något med.

  3. Mats Einarsson 02 augusti 2010 — 13:19

    Vänsterpartiet Botkyrka tackar Jöran för väl utfört arbete och applåderar motvilligt men uppriktigt Jimmy Baker, ordf för moderaterna i Botkyrka, för tydligt och snabbt avståndstagande (men vi funderar lite på varför ett högertroll som K-O H över huvud taget var aktuell för förtroendeuppdrag. Som nån skrev: ”finns han på riktigt?”.

    Mats Einarsson
    gruppledare (V), Botkyrka

  4. Buhuu Bengt, stackars dig som inte får sprida din homofoba inställning lika fritt som du själv anser är rätt och riktigt.

  5. Willy Viitala, pol sek (M) 02 augusti 2010 — 09:58

    Hej Jöran!

    Ja, tack även från mig. Jag förutsätter att alla medlemmar i Moderaterna i Botkyrka anser att alla människor är lika mycket värda.

    Oavsett om de är rumänska romer, homosexuella, underklass, vaskande brats i Båstad, räkfiskare i Louisiana, finländare eller svenskar. And so forth.

  6. Du sitter ju i kommunstyrelsen för Göteborgs Kommun som håller på att urarta i korruption och stöld av allmänna tillgångar. Göteborgarnas förtroende för kommunen är nästan noll. Är det verkligen såna här internetgräl med folk i andra delar av landet våra styrande kommunalpolitiker ska sysselsätta sig med när det stjäls för fullt innanför de kommunala väggarna?

  7. Jag kan inte annat än beundra ditt tålamod och den vanliga ton med vilken du hanterat den gode Karl-Otto. Trots hans mer än löjligt tröttsamma kommentarer.
    Yttrandefrihet är inte något man ska ta lätt på.

    Att många tänker o tycker olika är en av samhällsutvecklingens förutsättningar. O där är Blogger ett tillskott till den annars fällande medborgerliga debatten.

    Troll av den som den skribent vi diskuterat.

    • Ops där slant jag

      …bidrar tyvärr inte till en utvecklande diskition. I stället tror jag det får vanligt vettigt folk att inte vilja delta. Kanske är detta ett hot mot om inte yttrandefriheten så yttrande lusten.

      Hälsningar Håkan

  8. Bengt: Det var ju därför det var en bra sak att kontrollera med IP-adressen. En mailadress kan man förvisso fejka, en IP-adress inte.

  9. Sedan så förstår jag mig inte på ditt ”häcklande” av den naturliga och normala livsform som en familj med mor, far och barn utgör.

    Du Jöran kanske inte gillar denna form men ”verklighetens folk” och människor gör detta i allra högsta grad!

    På vilket sätt skulle den organisationsform vara ”omodern”?

  10. Gyllene. 😀 Tack för berättelsen. Den där tendensen att missbruka anonymitet för att försöka skapa ett ”moln av sig själv” och blåsa upp sig och sina åsikter större än man är understryker ytterligare att karln är olämplig nämndeman. Snacka om härskarteknik.

  11. Du har liksom aldrig funderat på att det _kan_ vara någon annan eller tredje person som använt sig av Hultströms e-postadress?

    Din ”bevisning” skulle ICKE hålla vid en rättslig prövning

    En e-postadress, vilken som helst kan missbrukas av den som känner till den och användas för att i olika syften misskreditera innehavaren.

    Sedan så tycks man i detta lans som i vanliga fall så högröstat brukar slå sig för bröstet för sin yttrande och åsiktsfrihet överhuvudtaget icke få diskutera, ifrågasätta eller kritisera lobbyorganisationer som RFSL, RFSU etc. och vars värderingar, ”levnads- och livsstilar” samt attityder man inte delar.

    • Till Bengt: http://moderaterna.net/botkyrka/2010/07/uttalande-ang-karl-otto-hultstrom/

      Slutsats: Det är utan rimligt tvivel Hultström som kommenterat som Hultström och inte någon som utgett sig för att vara Hultström som kommenterat som Hultström. Hade han nekat till anklagelserna hade han sannolikt inte avsagt sig sitt uppdrag i tingsrätten så omgående som det blev nu. Hade han nekat till anklagelserna och påstått sig vara oskyldig hade han sannolikt inte gett upp utan någon slags strid. Hade han nekat till anklagelserna och varit oskyldig hade han förmodligen inte känt ånger över sina uttalanden.

Lämna en kommentar